Thursday, October 23, 2008

Letih

Sekejap je dah sampai hari Jumaat. Cepat masa berlalu. Apa yang saya buat ye minggu nie. Macam-macam kerja yang dibuat. Ada kerja patutnya saya buat segera saya tangguhkan. Benda yang tak patut saya buat, saya dulukan. ADOYAI. Letih.
Sejak dari hari Isnin banyak masa saya dihabiskan melipat baju yang saya beli di car boot sale. Pagi habis je mengemas rumah, saya melipat baju. Sambung balik sampai la habis lipat hari Selasa. Tup2, Hakim suruh ambil gambar baju semua. Alamak, kenapa la saya tak terfikir nak ambil gambar dulu baru lipat. Yang saya tahu, nak kemas bilik komputer ni yang dah macam separuh tongkang pecah. Tue je. Dah jadi 2 kerja. Malas saya nak serabut kepala. Saya pun keluarkan balik baju dari kotak semua. Ambil satu-satu gambar. Penat saya. Dari sehari ke sehari Hakim tanya mana gambar. Saya tak upload lagi. Semalam kemuncaknya, pukul 3 pagi baru habis ambil gambar. Baju yang saya dah siap lipat saya susun elok kat atas meja. Tak cukup atas meja saya masukkan dalam kotak. Nanti ada masa saya lipat balik.
Yang penting sekarang, nak upload dulu gambar. Dah habis, saya transfer ke laptop. Ambil masa juga nak edit gambar pastu nak save. Sebab saya tak sedar ada 500 gambar. Pastu bila nak upload, pc buat hal pula. Saya klik nak pilih gambar, punya lah lambat nak kuar. Saya syak ada virus dalam pen drive. Dah kena buka laptop. Sedar tak sedar, saya berjaga sampai pukul 4pagi. Tak leh jadi ni. Nak kena tido. Kalau tak maunya saya senguk esok hari. Eh, apa susah. Tidur je la. Bukan ada boss pun. HAHAHA. Bos saya yang lebih besar ada di mana-mana. Takut woo makan gaji buta.
Pukul 6pagi saya bangun balik nak solat subuh. Punya lah malas nak bangun Tuhan je yang tahu. Saya gagahkan juga bangun. Selesai solat subuh bila time nak baca mathurat je mata dah letih balik. Baca mathurat pun macam orang mamai. Gagah nak habiskan bacaan. Saya tak sedar bila habis baca. Sedar-sedar dah pukul 8. Saya tidur sambil duduk. Letih punya pasal. Dah terjaga saya pun naik atas. Tengok Syakirah dan Fatimah sarapan. Naik je Maryam dengan Fateh dah bangun. Dok main dengan kakak dia. Saya pun cepat-cepat kemas. Siap kemas bagi Fateh makan.
Siap je sarapan, saya turun balik. Sambung kerja upload gambar. Sambil upload layan ym dengan Pak lang. Tetiba ja hari nie dia tegur. Tak pa la. Kawan kan. Rupanya dia dah balik mengajar di Penang. Saya ja tak tahu.
Pukul 10.30pagi, mandikan Maryam dan Fateh. Lepas tue bagi makan nasi pula. Maryam nak ke nursery pukul 12 nanti. Sambil suapkan dorang makan, mata saya mengantuk balik. Mana taknya, dok duduk saja. Penat nak tunggu dia habiskan nasi dalam mulut. Dah habis makan terus siap nak ke nursery.
Dalam perjalanan ke nursery ada seorang lelaki bawa anjing. Sudah. Saya berdoa jangan la dia naik bas 244 nie. Rupanya dia naik. Saya mula la mengelak dari terkena badan dia. Ingatkan habis takat tue je. Rupanya dia berdiri dekat pintu keluar. Saya dah takut nak keluar. Masa nak keluar tu, saya minta excuse 2 kali supaya dia ke tepi. Saya terdengar dia cakap tak apa, anjing dia tak bahayakan orang. Ehm, memang la. Nak cakap banyak pun tak kena tempat. Asal tak kena sudah. Saya pun keluar cepat-cepat. Hantar Maryam cepat-cepat dan balik rumah cepat-cepat. Semua nak cepat.
Balik rumah, Fateh dah tertidur dalam push chair. Senang kerja saya. Sampai rumah, saya alihkan dia ke katil. Terus solat zohor. Usai solat, mengadap balik laptop. Tengok Umaq dok tunggu dah. Ehm,nak tanya pasal tunang dia. Sambil sembang saya upload lagi gambar. Sampai pukul 3, saya berhenti dulu. Nak masak. Semalam saya masak kerabu tomato dengan masak lemak kerang. Punya la sedap sampai habis licin. Syakirah sampai tak sempat-sempat nak makan nasi dah kesedapan meratah kerang. Saja saya buat pedas. Tak sangka dia suka pula. Hari ni saya buat lagi kerabu tomato. Pun habis juga. Ehm, nampak gayanya kena masak yang sempoi ja.
Lepas habis masak saya tengok YM ada abg. Dia cakap barang dah sampai. Mak baru balik ambil dari rumah kak nab. Mak call wawa dan jiha nak bagitau ada barang dari saya. Tapi dorang tak nak cakap. Bila mak cakap ada anak patung terus nak cakap. Siap tanya ada tak kasut Dora dari saya. Mana ada kasut dora. Saya belikan seluar dalam dora dengan fifi pastu coklat ja. Abang bagitau wawa dan jiha tak sabar nak datang esok. Siap bagitau kat mak, esok mak tok buat surprise tau. Apa-apa aja lah anak menakan saya ni. Nanti dia tengok sekotak mainan saya shipping untuk depa maunya tak terkata apa pula.
Lepas ym dengan abang, saya call mak. Sembang pasal barang dan duit yang saya bagi. Pastu keluar la cerita. Mak tanya Amin ada cakap apa-apa tak kat saya. Saya kata ada. Pagi tadi dia ym cakap pakcik ruslin suruh saya cari peluang perniagaan kat sini. Dia nak buka restoran. Nanti dia nak suruh saya jaga. Terkejut saya. Biar betik. Saya bukannya tahu apa-apa. Mak kata, cari dulu peluang. Tengok kat mana yang sesuai. Pasal duit dan pekerja semua dia uruskan. Dia nak orang handle je. Dia kata, kalau Ani Sup Utara boleh buka cawangan kat sini. Dia lagi la boleh. Ehm, saya termenung bila fikir balik tawaran tu. Nampak gayanya kalau betul ni peluang dan rezeki untuk saya, insyaallah saya akan cuba. Mak kata bukan sekarang. Mungkin lepas habis kerja dengan kak ct. Cuba la intai-intai peluang yang ada dari sekarang. Belajar buat kajian sikit. Kalau dah rezeki, saya akan jadi orang London la gamaknya. Dalam kepala dah ada plan yang saya fikir baik kalau peluang tu dapat kat saya. Eh, BERANGAN SUDAH. HAHAHA.
Baru kejap nie kak ct cakap. Esok kita akan ke Manchester. Sahabat ada meeting. Wah, nampak gayanya berjalan pula saya hujung minggu nie. Ada rezeki boleh la ke Old Trafford. Walaupun saya nie bukannya reti pasal bola.
Ehm, dah la. Sekarang dah pukul 10 malam. Dah mengantuk sangat tadi. Ingatkan habis taip entry ni nak masuk tido. Bila dah seronok bercerita hilang sikit mengantuk.
Sambung esok pula. Selamat malam semua..

No comments: