Wednesday, March 11, 2009

Pejabat Pos


Ini cerita semalam. Kena cerita hari ni jugak. Kalau cerita esok dah basi..

Semalam hajat nak keluar ke pejabat pos. Nak hantar kad ucapan hari lahir untuk anak saudara saya di Malaysia. Maaf sayang..hadiah mak lang pos kemudian ya..!

Memandangkan akhi Fauzi pun cuti semalam. Jadi mudah la nak tinggalkan Fateh di rumah. Seusai solat Zohor saya pun keluar dari rumah. Ehm..buka je pintu rumah angin sejuk menyapa muka. Nampak gayanya walaupun dah masuk musim bunga tetapi sisa-sisa angin sejuk masih terasa. Walaupun sejuk tapi saya masih juga berjalan sambil menikmati cahaya matahari. Maksudnya, jalan tapi bukan berlenggang okay. Saya ni jalan mana ada lenggok..takde gaya langsung. Sampai je di perhentian bas yang takde tempat duduk. Maknanya kena berdiri. Nasib bas datang setiap 10 minit. Tak sempat nak lengguh kaki.

Pejabat pos di sini menumpang dalam kedai alat tulis. Jadi saya pun berpusing mencari sampul surat yang dikehendaki. Nampak gayanya semua yang dijual jenis bubble. Dalam hati ni malu nak tanya kat kaunter. Lagipun ramai pulak orang yang tengah beratur nak membayar. Kaki ni sambil berjalan, mana la tau boleh tanya kat sesiapa yang lain. Sampai di rak kad ada seorang perempuan sedang menyusun kad. Lagak gaya tak macam nak beli. Dengan beraninya saya pun menegur..


Are you working here?

Yes..

Do you have envelope like this? sambil menunjuk sampul surat yang saya bawa.

Yes. Behind the counter.

Thank you.

Kepala saya menjengah bahagian belakang kaunter. Tak nampak pun rupa sampul surat. Ish..betul ke perempuan ni. Ke saya yang salah dengar. Mulut ni segan lagi nak tanya kat penjaga kaunter. Dengan lagak selamba saya jalan lagi di rak sampul surat. Mana la tau saya terlepas pandang ke kan. Cari punya cari memang takde.

Bila saya jengah kepala di kaunter, takde orang beratur nak membayar. Saya cepat-cepat pergi tanya. Rupa-rupanya behind tu dia letak kat bahagian bawah meja. Memang la sampai bongkok tiga pun tak nampak. Saya pun tanya la ada tak sampul surat yang dikehendaki. Dia tunjuk yang saiz A4 punya sampul. Mak ai... dari yang kecil terus jadi besar. Takde yang sedang-sedang.

Dipendekkan cerita, saya pun beli la sampul surat bubble. Lepas siap masukkan kad terus saya beratur. Mula-mula ada dua orang yang beratur di hadapan saya. Ok la..tak ramai. Belakang takde orang. Tapi tak lama kemudian ramai la pulak yang beratur. Dalam hati risau jugak. Minta- minta la takde apa yang berlaku di kaunter nanti. Buatnya saya tak faham dia cakap apa. Tak ke haru..

Alhamdulillah, selesai urusan di kaunter. Untuk menyelematkan keadaan dari tidak memahami berapa harga semua setem. Saya pun memberi wang besar. Sedangkan dalam uncang ada berlambak duit syiling kalau nak di kira di kaunter mesti terkial-kial punya.

Sekarang tiba lah saat untuk menampal setem. Sekali lagi saya melilau mencari gam ataupun bekas air untuk menampal setem. Kalau kat Malaysia kan ada bekas span kecil yang kita boleh celup setem dari menggunakan AIR LIUR. Nampak gayanya memang takde. Sudah.. saya dah berkira-kira nak beli gam. Tapi bila melilau mencari tak pula jumpa gam.

Nampak gayanya dengan hati separuh rela saya pun menggunakan air liur untuk menampal setem. JANGAN BAYANGKAN.. Tak best langsung aksi itu. Lagi meloyakan ada la. Dah lama meninggalkan zaman mengepos surat-menyurat.

Sekarang tinggal satu lagi masalah. Kalau kita nak menghantar surat ke luar negara kan ada sticker BY AIR MAIL par avion. Jadi saya dah jilat sticker tu tapi apasal tak terasa gam di belakangnya. Dua tiga kali juga la saya menjilat tapi masih juga takde gam. Dalam hati dah kacau. Apa la saya nak buat ni. Saya pun mencari pembantu kedai lagi. Nak tanya kot ada la gam percuma yang boleh dipinjam. Jadi saya tanya la dekat seorang lelaki..
Sir..do you have a free glue?

What?

Free glue. I want to stick this one. Sambil menunjuk sticker biru BY AIR MAIL.

Oh no.. you just peel off..

Sambil kebenggongan mengucap


Thank You.
Ya Allah.. Tuhan je tahu betapa nak gelaknya saya dengan aksi bodoh saya hari ni. Kenapa la saya tak terfikir langsung nak belek sticker tu. Yang saya tahu nak jilat je..

Sepanjang masa selepas itu mulut saya memang tersenyum mengingatkan apa yang berlaku. Betul-betul membuatkan saya tergelak sorang-sorang.

Haii..Irma...irma..

Selesai urusan di pejabat pos saya berhajat ke Superdrug. Selepas membeli ubat jerawat saya pun pulang dengan berat hati. Dalam hati memang nak berjalan lagi tetapi masa tidak mengizinkan.. Kena cari masa dan hari lain kalau nak berjalan lagi.

Sampai je rumah terus naik atas masuk pejabat. MASAK..! :)

2 comments:

Ummi Najwa Najiha said...

Salam,

Punyalah suka anak sedara ko dapat kad tu, siap suh aku baca tak sudah2. Lama2 bila aku dah malas nak baca, dia reka sendiri ayat. Siap buat suara P. Ramlee lagi, " Mak Lang tulis Arab!"

Anyway, thanx for the card. Sampai siap bawak gi sekolah, nak tunjuk kat kengkawan, Mak Lang diorang yg dok London bagi kad.

P/S: ntah2 setem yg ko dok jilat tu pun self-adhesive nyer stamp... wakakak

cekodokpisang said...

ini lawak kak irma...