Wednesday, March 11, 2009

Tempe


Malam semalam kawan akhi fauzi hantar tempe ke rumah. Sepuluh bungkus semuanya.
Ada satu cerita tentang si pembuat tempe.
Pada suatu hari tempe yang dibuat tidak menjadi. Tempenya memang menjadi kesukaan ramai. Dia sangat sedih kerana pada hari itu dia tidak mampu untuk membuat tempe yang dikehendaki pelanggan. Ini bermakna tiada lah hasil jualan untuknya pada hari tersebut. Apabila pelanggan bertanya tentang tempenya dia menjawab, Innalillahiwainnailaihirajiun. Yang mana bermaksud tempenya tidak menjadi. Dia tawakal sahaja pada Allah. Moga-moga ada pelanggan yang mahu membeli tempenya. Sudah menjadi rezekinya pada hari itu, ada seorang wanita yang mahu membeli tempe yang belum menjadi. Katanya mahu membawa ole-ole untuk anaknya yang berada di luar negeri. Jadi dia mahu tempe yang belum menjadi supaya apabila dia sampai di tempat anaknya tempe itu sedang elok menjadi. Wanita itu membeli kesemua tempe yang dibuat oleh si pembuat tempe.
Moral - Yakin rezeki itu datangnya dari ALLAH.
Jadi petang tadi goreng tempe letak bawang putih, kunyit dan garam. Memandangkan hari ni akhi fauzi tak kerja. Jadi dia dengan Fateh yang makan tempe tu dulu.
Habis tempe ini dimakan oleh mereka. Kak ct dengan Syakirah yang balik dari jumpa doktor gigi pun tak sempat nak merasa. Tak sempat pun nak buat sambal kicap. Eh, bukan tak sempat tapi MALAS.
HaHaHa.
Bibik MALAS.

1 comment:

mammamiastrawberry said...

ye..apapun kena tawakal, rezeki datangnya dari ALLAH..