Friday, September 25, 2009

Ayam Percik Madu

Resepi asal ni saya ambil dari blog kak noreen. Terima kasih kak. Lepas ni senang la saya nak cari resepi ayam yang lain. hihiii. Nanti saya senaraikan blog akak dalam rujukan resepi saya ye. Senang kawan-kawan nak cari resepi.

Ok kawan-kawan. Jom cuba sendiri masak ayam percik ni. Memang senang. Err, kalau malas yang senang pun akan jadi susah. Nak lagi senang start enjin cari pasar malam la kan. agagaaa.


Bahan-bahan:
2kg ayam - dipotong 4 atau ikut suka
3 cawan santan pekat - dari 1 biji kelapa
1/2 cawan air asam jawa
1 camt gula - saya guna madu
1 camt halba
garam secukup rasa

Bahan2 kisar:
20 tangkai cili kering
4 ulas bawang putih
3cm halia
5 batang serai
1 biji bawang merah (saya pandai-pandai tambah..akakaa)

cara:
  • masukkan semua bahan termasuk ayam ke dalam kuali dan masak dengan api sederhana panas
  • kacaukan semua bahan sehingga sebati
  • masak sehingga ayam sederhana masak dan kuah tinggal sedikit
  • keluarkan ayam dan letakkan ke atas baking tray
  • bakar pada suhu 200C dan masak selama 20-30 min
  • sentiasa terbalikkan ayam supaya kedua2 belah ayam masak dan garing sekata
  • pastikan kuah sentiasa dikacau sehingga pekat
  • setelah masak bolehlah dihidangkan dengan nasi atau salad

note: ayam boleh juga digantikan dengan ikan tetapi tidak perlu dimasak bersama2 dengan semua bahan. ikan hanya sekadar dibakar/panggang dan percikkan kuah ke atasnya


Selamat mencuba..!!

No comments: