Thursday, August 4, 2011

Jawapan Trivia Ramadhan.

Assalamualaikum wbt.

Salam Ramadhan yang dah masuk hari ke empat. Bagaimana prestasi Ramadhan kita ya? Agak-agak minggu pertama dah boleh dapat markah tinggi tak? Moga-moga keampunan Allah ada untuk kita sebagai hambaNYA.

Cakap orang. Saya ni pun masih duk terkejar-kejar nak membahagikan masa dengan baik. Ramadhan pun nak kejar. Rezeki pun nak kena cari. Alhamdulillah, walaupun kepenatan. Masih juga mencuri masa yang cemburu untuk tadarus al-quran. Kadang mata dah terpejam, tangan duk pegang al-quran lagi.

Saya duk teringat-teringat soalan Trivia Ramadhan yang lepas. Jawapan tak bagi-bagi lagi. Tergantung tak berjawab kan. Meh, saya nak lepaskan jawapan Trivia Ramadhan. Moga manfaatnya dapat dikongsi bersama.

Jawapan pada tulisan yang berwarna merah ya.

1-  Apakah dia :
                         Sebaik-baik siang? Siang hari Arafah
                         Sebaik-baik malam? Malam Lailatul Qadar
                         Sebaik-baik hari dalam seminggu? Hari Jumaat
                         Sebaik-baik bulan dalam setahun? Bulan Ramadhan


2-  Kenapakah hari terakhir dalam bulan Syaaban dinamakan "hari syak"?


     Ini kerana syak sama ada hari itu hari terakhir bulan Syaaban (30 Syaaban) atau hari pertama bulan Ramadhan (1 Ramadhan).



3-  Bilakah kali pertama umat Islam berpuasa?



     Pada hari Ahad 1 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah bersamaan 26 Febuari 624 Masihi. Ada pendapat lain yang menyatakan umat islam mula berpuasa pada 2 Syaaban tahun ke-2 Hijrah. Wallahua'lam. Ditetapkan pada 10 Syaaban tahun ke-2 Hijrah. 

4-  Berapa kali Rasulullah s.a.w sempat berpuasa pada bulan Ramadhan sepanjang hayat baginda?


     9 kali. Rasulullah s.aw. wafat pada tahun ke-10 Hijrah dan ibadah puasa pada bulan Ramadhan pula disyariatkan pada tahun ke-2 Hijrah. (Rujuk al-sahih, al-Tahrir wan al-Tanwir).

5-  Apakah yang dinamakan puasa Nabi Daud?


     Puasa yang diamalkan oleh Nabi Daud iatu berpuasa sehari dan tidak berpuasa sehari atau berpuasa secara berselang sehari.

Saya kongsi lima jawapan dulu ya. Saya nak ke Mymydin cari barang untuk memasak. Hari ni  orang order Kuew Tiaw Kerang dan Nasi Tomato. Pagi tadi pergi barang tak sampai lagi. Harap-harap sekarang dah ada.

Moga jumpa lagi dikesempatan yang lain.



No comments: