Tuesday, April 7, 2009

Cuti Sekolah Dah Bermula


Assalamualaikum wbt

Salam cuti sekolah di UK ni.. Arrrgghhh..amboi..baru tulis sepatah dua dah menjerit. Melampau betul la bibik ni. Bingit telinga orang mendengar. Mahu pecah gegendang telinga. Eceehhh.. menjerit dalam hati je la. Kalau nak menjerit kat dalam rumah pun ok apa. Bukan orang luar boleh dengar pun.

Hari ni dah masuk hari kedua cuti sekolah merangkap cuti easter. Sekarang ni boleh la lagi nak mengadap internet. Bangun tentera-tentera bergajah saya seramai empat orang tu. Mahunya berperang saya sampai petang nanti. Mana nak layan makan. Dah lepas kenyang perut. Nak main la pulak. Ajak keluar jalan-jalan. Tak pun rumah ni dibuatnya macam taman. Boleh pulak mereka main skooter pusing rumah. Dah benda satu bila direbutkan oleh empat orang mahunya tak pecah rumah ni dengar fatih menjerit. Tak bagi orang lain pegang skooter dia. Haii, kalau tak sabar memang terangkat dah suara ni.



Tengok gambar di atas ni. Muka bangga nak kata skooter tu dia punya. Tak tahan betul. Geram. Pantang orang lain pegang sikit. Mula la terjerit-jerit marahkan kakak-kakaknya.




Eceehh..tengok..tengok..kaki tu. Sebelah kaki dah mencecah lantai. Dengan senyumnya lagi. Haii.. sapa berani marah-marah dengan budak ni. Sayang lagi ada la. Makin besar makin keletah. Tu nampak tak kat tangan dia pegang apa. Hahaha. Itu memang tak boleh nak lari. Kakak ada tiga orang. Anak patung memang macam-macam bentuk ada. Nasib dia pegang yang tu saja. Buatnya dia pegang barbie. Tak ke haru.


Dah habis mereka menghuru-harakan rumah. Petang pukul 2.30 petang kak ct ajak ke Greenwich Park. Kami nak mengharu-birukan pulak park dengan aksi kami yang memang dah kebosanan di rumah. Err, kak irma yang bosan sebenar-benarnya. Walaupun dah puas meroyan di car boot hari Ahad lepas. Masih lagi nak keluar ambil angin.


Lepas siap masak untuk makan malam. Kami pun tunggu ummi di luar rumah. Cuaca cerah tapi berangin. Habis berterbangan tudung saya. Nasib tak terkeluar saja. Ingat malas nak pakai sweater. Tapi sebab tudung dah berterbangan. Kena la pakai jugak.




Macam ni la suasana bila hari cerah dan berangin. Ramai yang lepak dan bersantai di atas rumput. Kalau nak tengok aksi 18SX tanpa larangan datang la ke mana-mana tamana di London. Mesti tak menang tangan malaikat Atid nak catat amalan. Nauzubillah.

Sampai je di taman, Maryam nak main buai. Ajak main permainan lain dia tak nak. Paham je la kalau dengan Maryam. Mana makan saman. Dah la ramai orang dok tunggu nak main. Yang tengah main pun memang tak reti-reti nak turun bagi peluang kat budak lain main. Nak hangin pun tempat awam. Nak tak nak kena la tunggu.



Ada satu cerita semasa saya tunggu giliran untuk bermain buaian. Seorang tua dengan cucunya menunggu giliran nak main buaian juga. Sampai satu masa buaian kosong dan dia cepat-cepat meletakkan cucunya atas buaian. Tiba-tiba datang seorang lelaki menegur orang tua ni. Dia kata anak dia tunggu dulu. Patutnya giliran anak dia. Baru cucu orang tua tu. Tapi orang tua ni tak nak mengalah. Dia tetap menghayun buai untuk cucunya. Lelaki ni hangin la. Entah apa yang di cakap pada orang tua tu. Tak lama lepas tu, terus dia turunkan cucunya dan berlalu pergi. Sedihnya saya. Bergenang sekejap airmata saya melihat adegan kurang hormat tadi. Apa la salahnya kalau tunggu sekejap lagi. Beri peluang sekejap pada orang tua itu untuk menggembirakan cucunya. Lepas dia sound orang tua tu, boleh dia duduk dengan isteri sambil buat aksi penuh kasih sayang. Ceett, apa kau ingat saya peduli ka. Takde maknanya lepas apa kau buat dengan orang tua tadi. Hai.. memang sedih. Merosakkan emosi petang saya je.

Sampai giliran Maryam ada pulak budak africa datang. Dia cakap Maryam patut main di buaian baby. Yang ada palang tu. Adooyaaiii.. anak saya dah besar panjang. Buai tu entahkan muat. Entahkan tidak. Tak kuasa saya nak tunggu lagi. Maryam pun sama. Dah sampai giliran dia tak nak turun. Puas jugak la memujuk bagi peluang pada kakak pulak. Sampai satu tahap, saya cakap. Nanti suruh abah beli buai pasang belakang rumah. Maryam sorang je main. Itu tandanya ayat geram dari saya. Hahahaha.






Comel tak..? comel kan..kan..kan.. Mana ada budak tak comel. Semua comel. Nama dia Megan. Kenapa saya ambil gambar dia..? Sebab dia suka kat saya. Ecehh. Ayat perasan betul. Tapi memang betul. Setiap kali dia lalu depan saya, dia akan pegang tudung saya. Pastu dia senyum-senyum pandang saya. Tu bukan ke maknanya memang dia suka kat saya ke? Itu belum lagi saya cakap dengan dia. Mahunya terus peluk kot. Hahaha. Suka. Suka. Dia pun bagus. Tak kenal tentera bergajah saya pun, dia boleh masuk main bersama. Sampai masa mak dia panggil balik pun. Dia tetap main jugak. Eh, ke dia tak sampai hati nak tinggalkan kakak comel ni. Kah kah kah. Takde makna pun. Cukup la tentera-tentera bergajah saya seramai empat orang ni. Tak terlayan kerenah mereka.






Ini kakak pendek. Ada hati mahu bergayut atas palang. Nak bergayut kena dibantu. Tak sempat nak lama dah sakit tangan. Tak pa kakak. Esok cuba lagi.




Perhatikan apa yang kurang pada gambar ini. Sapa nampak memang korang pandai. Kah Kah Kah.



Rezeki dikongsi bersama. Hari ni rezeki burung dapat makan bertih jagung. Ehm, kalau ada wayang pacak percuma lagi best kan. Bayangkan burung ni terbaring sambil makan bertih jagung. Eceehh.. apa punya ayat ni. Tak pasal-pasal burung jadi bahan angan-angan mat jenin. Ceehh..




Ini satu lagi adegan yang merosakkan mood petang hari saya. Tak jadi nak jalan-jalan pusing taman. Baru nak jalan je dah berlari-lari dua tiga ekor anjing yang tak diikat. Nak tak nak kami pun ambil keputusan balik.





Hooreeyy... adegan yang mengembalikan mood gembira sebelum pulang ke pangkal jalan. Err, pulang ke rumah la. Rasa macam nak tidur kat taman je. Berbumbungkan langit berhamparankan bumi. Haiiiyoooo, berangan tahap apa ni.


Masa ambil gambar ni kakak tak nak. Jadi la dua orang ni saja model tak berbayar saya. Masa ni bunga daffodil dah hampir layu. Tertunduk malu je semua.



Maryam main-main pulak dengan saya.


Comel tak kami berdua..? Kalian memang sentiasa comel di hati saya.




Sekian sahaja untuk hari ini. Memang penat bila anak-anak seharian di rumah. Err, macam tu la rasa bila jadi suri rumah tangga ya. Tapi nanti bayangkan, siang bekerja malam dengan anak-anak. Saya sampai pukul 8 malam paling lambat bersama mereka. Selepas itu, saya dah boleh rehat. Tapi kak ct kena la tunggu sampai fatih tidur baru boleh rehat. Macamana tu irma. Awak dah bersedia ka?

Wassalam. Saya Sayang Kamu.

3 comments:

CHIKA said...

Kalau nak tengok aksi 18SX tanpa larangan datang la ke mana-mana tamana di London. Mesti tak menang tangan malaikat Atid nak catat amalan.

HAHAHAHA

mat saleh memang. Kat zoo depan koala pon dia boleh ada mood nak aksi 18sx. aihh

hidd said...

warghhhhh. bestnyaaaaaa kalau dpt pergi sana bercutiiiiii ;)

fazlinil irma said...

chika..
bukan takat zoo atau taman..
mana-mana pun ada. dekat bus stop pun boleh jugak.
err..macam nak tumbuk aje..boleh ke? hahaha

hidd..memang best..mari-mari pilih musim..
eceehh..mempromosikan london la pulak.hihii..