Saturday, April 4, 2009

Sedap dan Yummy


Assalamualaikum wbt


Salam hujung minggu. Sedapnya kalau dapat bermalas-malasan tanpa gangguan. Huhu. Jangan berangan la irma. Bibik mana boleh malas-malas. Mengelat boleh. Macam sekarang ni. Sambil basuh baju menaip entry blog. Haha. Jangan jeles. Jangan jeles.


Anda terliur dengan gambar di atas. Saja je saya ni kan. Mana nak dapat murtabak biskut kering ni kat kedai. Kah kah kah. Melainkan anda memang rajin nak menyingsing lengan bertungkus lumus dengan penuh kasih sayang membuatnya di rumah. Rajin.. rajin ke..?


Kalau anda seorang pembantu rumah macam saya memang la kena jadi rajin. Rajin mencari resepi baru yang memang sedap untuk dihabiskan oleh anak-anak. Baru seronok nak memasak hari-hari.


Bukan senang oooo.. nak tackle selera budak kecil. Macam saya, ada empat orang anak. Bukan anak saya. Saya ada anak tekak dan adik beradik yang sama dengan anak tekak je. Hehehe.


Meh nak cerita nak bagi panjang entry. Hahaha.


Anak saya yang sulung OK. Dia tak cerewet dalam soal makan. Apa yang saya masak semua dia makan. Sebab selera dia stabil. Melayu boleh masuk. Barat pun dia boleh makan. Tak kisah. Kalau sedap dia makan banyak. Kalau tak kena dengan selera dia makan sikit. Yang bestnya dia ni, pandai ambil hati saya. Hari-hari balik dari sekolah dia akan tanya. Kak irma masak apa? Nanti saya jawab la masak nasi. Hahahaha. Lepas tu dia akan menjenguk dalam kuali apa yang saya tengah masak. Dia tanya. Ni nak masak apa? Kalau kena saya masak makanan kegemaran dia. Terus mulut dia akan berkata. Oh sedap. Saya suka. Bangga tak yah cakap la okey. Kalau budak kecil suka apa yang kita masak. Memang saya bangga sangat-sangat. Err.. tak nak la cakap bangga. Nanti jadi riak pulak. Mengucap. Ehm, dalam kata lain seronok la.


Kadang-kadang tu tak sempat saya nak hidang kat meja makan, dia dah tak sabar nak rasa makanan tu. Sibuk dia mencuit dalam mangkuk. Mulut tu tak yah cakap la. Dok sedap-sedap tak henti-henti. Ahaaa.. satu lagi dia tak kedekut pujian. Kalau sedap memang dia akan kata sedap. Kalau biasa dia cakap OK. Jadi saya boleh tahu apa yang dia suka dengan apa yang tak. Lain dengan Fatimah.


Ini cerita Fatimah pulak. Anak saya yang kedua ni memang cerewet pasal makan. Err, sebenarnya bukan la kategori cerewet. Selera dia ni lebih kepada makanan barat. Makanan Malaysia dia kurang berselera. Lagi-lagi nasi. Kalau tengok dia makan nasi sampai berjam-jam. Bukannya banyak sangat nasi dalam pinggan. Satu senduk tu lebih sikit ja. Tapi lamanya ya allah. Nanti sampai hujung-hujung nak habis tu lagi bertambah liat nak habiskan.



Kalau tanya dia nak makan apa. Memang dia akan sebut lasagna. Kalau tak nak masak lasagna, jangan tanya. Kalau dah tanya memang kena buat la. Masa tu memang nampak la selera makan dia datang. Hehehe. Sampai satu masa pernah sampai menangis-nangis minta lasagna.
Haa.. dia ni susah sikit nak memuji. Ehm, banyak kot. Kira kedekut la pujian. Bila saya tanya sedap tak? Jawapan dia. I don't know. Tanya la banyak kali pun. Memang itu la jawapannya. Tapi.. haa.. ada tapinya. Kalau makanan tu kena dengan selera dia. Tak payah tanya. Sekali dia suap dalam mulut je. Naah, terus dia cakap. YUMMY. Pernah sekali tu dia makan nasi goreng. Selalu susah nak suruh dia makan nasi goreng. Rumah ni tak laku kalau masak nasi goreng. Kalau masak memang dorang takkan makan. Tapi sekali tu dia makan. Sampai bertambah-tambah. jadi paham la ye.. kalau dah bertambah tu memnag sedap la jawabnya. Eceehh, setakat nasi goreng apa la sangat. Tak mencabar pun skill memasak awak irma.
Maryam dengan Fatih tak boleh baca lagi selera mereka. Apa yang saya suap dia makan je. Tapi jangan makan kalau ummi dia ada. Mesti banyak alasan nak elak makan. Kalau Fatih semestinya nak susu. Maryam pulak akan bagi macam-macam alasan tak nak makan. Dah la memang makan lambat. Kalau ada umminya bertambah-tambah la lambat makannya. Elok masa umminya takde dia makan je apa yang saya suap. Tapi bila umminya balik.Mula la tak nak sayur. Tak nak tu. Tak nak ini. Lagi bertambah geram dia buat macam-macam alasan atau melengah-lengahkan masa saya nak suap makan.
Memang kesabaran saya teruji bila bersama dia. Lagi-lagi bila masa makan. Memang lama. Paling lama dua jam nak makan. Paling sekejap pun sejam. Bila dah lama tu memang kering tangan nak menghabiskan makanan. Ni kita cerita bab makan je kan. Kalau perangai lain kena buat entry lain. Hehehe.
Err.. dia bukan ke umpama awak irma. Anak ketiga. Banyak perangai dia macam perangai awak irma. Hehehe. Itu la kelebihan saya. Saya boleh tackle dan sabar dengan kerenah dia. Apa yang dia buat, akan terbayang dalam kepala saya. Macam ni la saya kecil-kecil dulu. Ye ke mak? hehehe. Nanti balik saya tanya dengan mak. Ada banyak tak persamaan kami.
Apa pun, saya sangat beruntung. Bertuah. Dapat bekerja dengan kanak-kanak sebelum kahwin. Dapat memahami mereka dengan sepenuhnya. Cuba belajar mengawal perasaan bila bersama mereka. Dapat belajar cara-cara mendidik anak sepertimana yang ditunjukkan oleh kak ct dan akhi fauzi. Memang saya sangat kagum dan hormat cara mereka mendidik anak. Sangat sabar. Memang sangat-sangat bertuah. Alhamdulilah. Sangat-sangat bersyukur.
Esok nak pergi car boot lagi. YAHOO..!
Wassalam.
Saya Sayang Kamu.

No comments: