Sunday, August 2, 2009

Teh Tarik Bibik

Uiks.. teh tarik pun ada resepi ka. Haha.Saja je bibik ni tau. Mengada-ngada betul. Ni takde kerja la gamaknya. Orang lain dah tidur. Dia dok menggoreng entry lagi. Esok pagi nak g car boot. Jangan ada yang tertinggal sudah.

Bahan-bahan
4 uncang teh
1 liter air
2 sudu besar gula
1 cawan susu segar/ susu pekat. Kalau guna susu pekat tidak perlu gula.
1 biji pelaga
1/2 sudu nescafe/ milo
secubit garam

Cara-cara
1- Tuangkan air di dalam periuk dan masak. Apabila air sudah mendidih, masukkan teh dan masak sehingga teh berwarna kuning pekat.

2- Alihkan teh ke dalam teko. Bancuh teh dengan susu segar atau susu pekat. Kacau dan rasa mengikut selera anda.

3- Masukkan nescafe atau milo. Kacau.

4- Akhir sekali masukkan buah pelaga untuk menambahkan rasa. Cubalah. Sedap.

5- Dah nama pun teh tarik kan. Jadi tak lengkaplah teh kalau tak ditarik. Saya menarik sampai tumpah-tumpah teh. akakaka.

Selamat mencuba.

Wassalam.

2 comments:

-sumaiyah- said...

kak irma..pas bace entry akak ni..sy terus gy dapur wat teh susu..xsempat nk tarik sbb dah terliur sgt nk minum..hohoho..mcm mengerikan je bubuh buah pelaga..biau betul?! kui3..

fazlinil irma said...

sumaiyah..cubalah buh pelaga..sedap..