Thursday, August 7, 2008

R.I.N.D.U.

Assalamualaikum wbt
Tadi masa tengah suap Maryam dengan Fateh makan sempat lagi fikir. Apa yang nak di tulis dalam blog hari nie. Fikir punya fikir ada la juga idea. Ehm, walaupun sikit tapi kalau bagi kat saya boleh jadi panjang. Belum campur dengan merapu dengan membebel. Layan je la. Kalau tak nak baca. Tak pa. Sila keluar. HAHAHA. Berlagaknya minah ni.

Saya nak tulis tentang ‘PERKARA YANG SAYA RINDU’..
Rindu..rindu..rindu kalbu.

Pertama saya rindu nak dengar suara azan. Bukan azan dari komputer. Tapi azan dari surau atau masjid. Rumah keluarga saya dekat dengan surau jadi tiap kali masuk waktu solat memang dengar jelas suara azan.

Kedua saya rindu nak kejar bas balik rumah keluarga saya. Setiap minggu bila hari Jumaat tiba, pergi mengajar siap bawa beg nak balik rumah keluarga saya. Mula-mula ada juga cikgu lain tegur tapi dah lama-lama dorang tak kisah. Pukul 12.20 tengahari dah keluar kelas. Sedangkan kelas habis 12.30. HAHAHA. Jahat cikgu nie. Nasib anak murid bagus. Apa tak bagusnya. Berani kalau tak siap keja saya. HAHAHA. Siap la hari Isnin nanti. Garang gila cikgu nie. Sapa pernah jadi anak murid saya memang tahu la. Mau kecut perut kalau tak siap kerja. Tapi, mana pernah serik. Masih juga tak siap kerja. Nampaknya saya tak cukup garang la kan. Eh, dah terbabas cerita. Balik pada cerita asal. Bas pula bukannya menentu masa nak datang. Bila saya tunggu awal datang lambat. Bila lambat kena la tunggu bas pukul 2 petang pula. Mahu berkematu punggung tunggu bas.

Ketiga saya rindu nak beli majalah Mingguan Wanita. Majalah ni selalu saya khatam dalam komuter je. Boring nak tunggu sampai KL Sentral.. Sapa yang naik komuter dari klang ke KL Sentral tahu la betapa lamanya nak sampai. Lebih kurang 50 minit. Sempat la habis sekali imbas. Sebulan sekali bila majalah pengantin keluar, beli majalah pengantin pula. Konon nak buat koleksi. Baru beli 3 keluaran dah datang London. HEHEHE. Sambung lepas nie la pula.

Keempat saya rindu nak ronda kat KL Sentral. Selalu kalau balik KL saya ambil komuter turun dekat KL Sentral. Bila sampai KL Sentral mana boleh balik dulu. Mesti mahu pusing-pusing satu round. Atas dan bawah. Selalu kat KL Sentral kan ada gerai-gerai dekat tengah-tengah ruang legar. Bukan beli apa pun. Biasa la kan perempuan. Jamu mata. Ada satu kedai kasut kat hujung sekali memang saya tak miss masuk. Kalau awal bulan usyar-usyar je dulu. Tengok kasut baru apa yang ada. Kalau ada hujung bulan baru rembat satu.

Kelima saya rindu nak beli keropok roda (nama keropok nie wawa n jiha yg bagi sebab bentuknya macam roda atau tayar) dekat station Putra Wangsa Maju. Auntie pun memang dah tahu. Kalau nampak je muka saya. Mesti tau keropok roda dua. Keropok tue buah tangan untuk Wawa dan Jiha. Kalau tak beli mesti tanya. ‘Mak lang tak beli keropok roda ke?’

Keenam saya rindu nak bawa Wawa dan Jiha pergi taman. Kadang-kadang ada Ijat dengan Afiq. Kalau pergi pagi-pagi kitorang siap sarapan kat sana terus. Selalu dorang pau mak lang dia nasi lemak sorang satu dengan air kotak. Dapat main sejam dan kadang-kadang jadi dua jam cukup la. Pastu bagi pula mak lang jogging seround. Bukannya jogging pun lebih pada jalan je. Lepas tue menyakat dorang. Main lumba lari. Suka tengok dorang terkedek-kedek lari. Lagi-lagi Jihah. Kalau Jua pula suka main ngelat. Kalau Jihah menang kat depan. Dia buat la nak nangis. Mengadu penat. Bila kitorang g dekat terus dia pecut. Pastu ketawa terkekek-kekek. Suka bila dapat kenakan Jihah. Wawa..Wawa..mak lang rindu dekat awak! SANGAT rindu...

Ketujuh saya rindu nak pergi Giant. Tempat wajib pergi setiap kali balik rumah. Kadang-kadang bukannya nak beli apa. Tapi sebelum rumah ada internet selalu kena g cc. Kalau dah g cc balik mesti singgah Giant. Mula-mula g tingkat atas sekali. Kedai buku. Tengok novel baru. Kalau ada penulis yang saya suka. BELI. Kalau tak baca majalah je. FREE. Sapa tak nak baca. Kadang-kadang cari buku rujukan untuk mengajar. Cari bahan-bahan untuk buat ABM. Habis round kedai buku sementara nak sampai kat tangga escalator singgah la pulak kedai game. Cari game baru. Turun je tingkat dua terus nampak kedai kain. Macam juga kasut. Hujung bulan baru beli. Tapi baju nie lain sikit. Kalau jumpa je corak yang berkenan ambil sepasang. Limit baju 2 pasang je sebulan. Jahit free katakan. Semenjak china silk murah. Dok berkenan china silk je. Sebab kebanyakkan corak dia memang bunga kecik. Kena la dengan selera sqyq. Habis tengok baju turun bawah pula. Masuk giant. Beli barang yang mak pesan atau beli barang untuk sendiri pakai. Lepas tue singgah pula Guardian. Kalau ada promotion Loreal beli. Kalau tak setakat cuci mata je. Habis round Giant sambung pula dekat kedai sekitar Giant. SAKAN! Lepas tu kedai hadiah pula. Besa la. Kalau tak beli, jalan-jalan je. Habis round terus balik. PENAT.

Kelapan saya rindu cendol atau ABC dekat Jalan Kebun. Masa ada kereta boleh kata selalu juga la beli. Ehm, sedap ke? Boleh la layan.

Kesembilan saya rindu apa ye? Ehm..nak pk jap. Aha, saya rindu dekat anak murid saya. Rindu nak mengajar. Rindu nak tanda buku. Buat soalan periksa. Rindu sediakan ringkasan mengajar walaupun selalu malas nak tulis. Rindu segala-galanya yang ada di sekolah.

Kesepuluh saya rindu MYVI. Kalau saya tak datang London mesti sekarang dah boleh bawak keta kan. Punya la susah nak lulus. Tapi bila dah lulus dan dapat kereta, peluang kerja dari London datang. Alhamdulillah,rezeki.

Kesebelas saya rindu pada Intan dan Rohimi. Dulu lain sekarang lain. Sekarang Intan dengan Rohimi dah kawen. Saya di London. So, tak leh la lepak rumah dia dah. Dulu, asal je cuti mesti lepak umah dia. Sampai ada yang cakap ’Awak takde rumah ke?’ Begitulah akrabnya kami. Kalau ada peluang berjumpa memang tak lepas. Sebab kami tahu sampai masa bila masing-masing ada komitmen yang lain. Semua itu adalah kenangan.

Kedua belas saya rindu kawan-kawan rumah sewa. Kak Ina,kak nab, asma, amie dan atikah. Walaupun jarang ada bersama hujung minggu tapi kenangan 2 tahun bersama memang susah nak lupa. Macam-macam berlaku. Dari yang manis sampai la yang ngeri. Kalau di ingat balik memang boleh gelak dan boleh jadi seram. TAKUT.

Ketiga belas saya rindu semua kawan-kawan. Susah nak tanya khabar berita dari jauh. Tak semua yang ada internet sekarang. Dulu kalau teringat boleh sms atau call terus. Lagi-lagi Diana. Apa la khabar dia sekarang. Patut la sebelum datang London saya teringin nak pergi semua kenduri kawen kawan. Rupanya lepas tue tak boleh jumpa. Lagi-lagi bila ingat kenangan di JB. Masa kenduri Yana dengan Intan. Thanks Min. Bawa aku jalan-jalan JB. Pastu bawa aku tengok bumbung rumah Ajib. HAHAHA. Lawak bila ingat balik.

Keempat belas saya rindu DIA. Siapa dia? Siapa yang tahu. Tahu la kan. Tak ramai yang tahu dari yang tahu. ~Biarlah rahsia~ kalau dulu senang nak call atau sms. Sekarang kena pikir nak buat semua tue. Kena beringat. Bukan nak duduk sekejap je kat London. Lama. Maunya kalau di simpan duit tue boleh buat belanja kawen.

Kelima belas saya lupa nak tulis. Saya rindu nak beli novel. Sekarang tak rindu sangat sebab dah ada 7 buah. Lepas nie pun kalau Ezzah belikan boleh baca lagi. Nanti kalau kak nab datang lepas raya ada lagi stock. Kak ct balik hujung tahun pun ada lagi. Rasanya tak putus kot bekalan novel. Tak tau la tahun depan. Apa pun still lagi banyak novel yang tak beli sejak saya kenal dengan Kak Rin. Dia punya review novel yang di baca buat saya teruja nak baca juga. Setakat nie dapat la yang best.

Tengok, kalau bagi saya menulis memang tak sedar diri. HAHAHA. Ok la kan. Banyak dah saya tulis. Nanti kalau ada apa yang saya rindu lagi boleh sambung part 2. Dah lenguh badan duduk menaip. Panjang umur kita jumpa lagi.
Saya RINDU kamu.

No comments: