Friday, September 2, 2011

Cerita Eid Mubarak sambil makan di Nice Coffee Station.


Assalamualaikum wbt.

Salam Syawal yang masih lagi meriah di kampung. Sunyi bagi mereka yang berada di KL. Best bangat. Jalanraya pun lenggang. Perjalanan yang biasa mengambil masa 1 jam perjalanan menjadi pendek bila semua warga perantau pulang ke kampung halaman. 

Sambung… cerita bersambung lagi. Kisah nak pergi beli bunga ni alkisahnya bermula di rumah pakcik saudara saya. Orang perempuan kalau jumpa dengan geng yang minat menanam pokok, agenda sembang mesti tak lari pasal bunga.

Masa di kampung, makcik saudara saya memang kerjanya rajin menanam pokok. Halaman rumah dia penuh dengan pelbagai jenis tanaman dan bunga. Rasanya saya kalau duduk lama di sini boleh jadi tak nak balik KL. Tenang ja duduk bawah pondok  di kelilingi pohon menghijau. Belakang rumah pula ada dusun buah-buahan yang sedang berputik sekarang. Kata pakcik, tahun ni pokok semua menjadi. Ada rezeki kami anak dan cucu dalam masa sebulan lagi boleh la nak merasa buah percuma. 

Masa di kampung inilah saya dan mak mengenali sejenis pokok bunga yang dipanggil ‘bunga burung bertenggek’. Unik rupanya. Di celah kelopak bunga yang berwarna merah, ada buah yang menyerupai burung sedang bertenggek.


Beginilah rupanya. Ada tak rupa macam burung..?

Mak apa lagi. Terus teruja nak juga sepokok dua. Makcik Nah saya terus bagitahu kat mana nak beli. Kata mak lagi, pokok ni belum ada di KL. Ye ke? Saya pun tak pasti. 

Itu yang jadinya sebelum masuk tol Slim River kitorang singgah dulu beli bunga di nurseri tepi jalan. Asalnya dari mahu membeli sepokok dua terus jadi berpokok-pokok sampaikan penuh boot kereta. Tak cukup dalam boot kereta. Masuk pula dekat tempat alas kaki bahagian tengah kereta. Ini baru kereta Viva. Rasanya kalau kami ada MPV, mahunya dengan pasu atau pokok besar lain sekali mak nak beli. 



Cantik air terjun ni. Mak dah berangan nak buat air terjun kecil dekat rumah Keramat. Serupa dalam gambar ni tak sesuai dengan rumah kami. Air terjun ni sesuai untuk rumah yang ada laman luas. 


Pokok kektus pun ada. Rasanya zaman sekarang ni pokok kektus sesuai ditanam di rumah sebagai senjata alternatif jika berlaku kejadian rompakan atau kecurian. Rasa-rasa yakin yang datang menghendap tu pencuri, ambik pokok kektus sebiji. Baling. Naahhh...!! Rasakan. berani sangat masuk rumah orang ya. Yang penting korang pun kena berani. Agak-agak kalau takut tu. Tak dapek la den nak nolong. 


Oh teratai bunga indah... =)


Nampak tak bunga yang berwarna kuning, merah dan pink dari kejauhan. Itulah bunga yang saya ambil dalam entry semalam. Tak banyak pun. 


Teringat dekat Orked. =)




Pokok bunga kertas ni RM10 dapat 3 pasu. 








Selesai aktiviti membeli pokok, kami beredar meninggalkan nurseri. Masuk saja tol Slim River, kereta dari arah selatan menuju utara kelihatannya panjang berbaris. Sesak. Barangkali sudah tiba giliran untuk berhari raya di utara selepas selesai giliran di selatan. Sekarang semua orang ada kereta. Antara mahu atau tidak saja pulang ke kampung halaman. 

Dalam perjalanan biasanya saya jarang tidur dalam kereta. Bila jalan siang saya seronok menikmati pemandangan hijau di kiri kanan jalan. Kali ni, masuk sahaja kereta. Lentok kepala di kusyen terus mata tak nak berkompromi lagi. Ngantuk sangat. Letih berjaga sampai jam 5 pagi sebelum 1 Syawal masih terasa walaupun sudah masuk hari kedua raya. Selagi belum sampai destinasi, mata ni memang tak reti nak terbuka. Sampaikan mak sendiri menegur bila nampak saya terjaga. "Puas dapat tidur ma?" Haha. Saya pun pelik kenapa mak tegur saya begitu. Barangkali ada dengkuran kedengaran bila saya lena di belakang. ;P

Hari ini saya sedar. Beginilah keadaan abah satu ketika dahulu semasa dia bekerja sebagai penjual ayam di pasar Chow Kit. Pergi kerja seawal jam 3 pagi untuk menunggu ayam yang bakal sampai dari pembekal. Pulang ke rumah kadang tak menentu. Ada seawal jam 6.30 petang dan ada kala lewat menjengah jam 10 malam. Bila semakin dekat dengan hari perayaan, kamilah keluarga yang paling lewat sampai ke kampung dan paling awal kembali ke KL. Biasanya 2 atau 3 hari saja kami dapat beraya di kampung. Lepas tu abah dah kembali sibuk di pasar menguruskan permintaan orang ramai yang mahu membeli ayam. 

Dah la penat bekerja. Berehat sejam dua dapat melelapkan mata menghilangkan penat bersambung pula untuk memandu pulang ke kampung sama ada di Johor atau Perak. Tu pasal bila sampai kampung, abah boleh lena kat mana saja. Tak payah bantal pun tak apa. Letih punya pasal. Saya pula masa tu masih kecil tak reti bahasa lagi duk merungut. 'Abah ni kalau balik kampung nak tidur. Baik tak payah balik kampung.' 

Sekarang... bila saya bekerja sendiri. Berjaga sampai jam 3 atau 4 pagi menyiapkan tempahan kek atau kuih. Membuatkan saya lebih mengerti keletihan abah mencari rezeki untuk membesarkan kami adik beradik. 

Abah..!!! 

Sampai saja KL kami menyambung perjalanan hari raya ke rumah mak saudara di Klang. Rumah wajib singgah tak kira raya ke berapa. Sampai sana dapat makan mee kari, bihun goreng dan spaghetti bolognese. Dah habis sembang bertukar cerita. Kami pun pulang ke pangkal jalan. Ehehehh. Balik Rumah Keramat. Malam tu dah selesai semua baru balik Rumah Danau.

Habis cerita. Nanti ada cerita best lagi saya sambung okeyh. Sekarang saya mahu order makan. Lapar. =)


Bersiaran secara langsung dari Nice Coffee Station, PV12. Jom makan...!!!




2 comments:

YATZAKIE said...

kak,selamat hari raya kak..maaf zahir batin..huhu

eLLy said...

akak minat bunga bila tengok gambar nie terus semangat nak mencantikan pokok bunga yg telah kering kontang di laman ...