Wednesday, August 19, 2009

Dari London Ke Southampton Dengan Rasa Sayang

Assalamualaikum wbt

Moga kalian berada dalam lindungan Allah swt hendaknya.

Alhamdulillah, percutian yang dirancang sekian lamanya tercapai jua akhirnya apabila hari yang ditunggu telah berlalu dan kini saya dalam proses mengedit gambar yang melebihi jumlah 1000 keping kesemuanya. Banyak dan hampir nak termuntah bila melihatnya kembali. Hihi. Nasib kamera digital yang diguna pakai. Kalau kamera filem alamatnya bergulung-gulung lah hasilnya nanti. Mungkin sampai masa filem tu tak bercuci langsung. Mana den nak cekau duit nak bayar gambar yang dicuci.

Ehm, nampak gaya cerita Southampton akan keluar dulu dari cerita summer camp di Walesby Resort. Harapnya saya mampu menghabiskan semua cerita yang dah hampir menjadi pekasam. Err, bercakap pasal pekasam kan. Dah dua hari saya makan nasi berlauk pekasam. Perrgghh, terliur lagi tengah malam ni bila ingatkan balik. Lebih lagi kak ct tumbuk sambal belacan yang memang pedas. Sedap..!!

Dah..dah.. Saya nak buat entry laju-laju yang akan disertakan dengan gambar yang banyak. Siapa yang tak suka silalah pandang atas di sebelah kanan ada tanda PANGKAH. Hihi. Bibik dah lama tak membebel. Mungkin bebelan dia akan membuatkan sesetengah orang MENYAMPAH tahap cipan. Ramadhan dah nak dekat. Lebih baik jangan tambah sakit hati. Tak baik untuk kesihatan jantung anda.

Ini adalah teman seperjalanan saya yang sangat bagus akhlaknya sepanjang percutian saya. Alhamdulillah, matlamat saya tercapai dengan sebaiknya. Moga Allah permudahkan lagi di percutian yang seterusnya nanti.

Kami memulakan perjalanan menuju ke Victoria Station seawal jam 3 petang sedangkan bas akan bertolak jam 5.30 petang. Memang saja saya suka keluar awal supaya tiada aral melintang yang menyukarkan perjalanan kami nanti. Alhamdulillah, keputusan yang dibuat memang tepat kerana dalam perjalanan dari Westminster ke Victoria Station, tube telah berhenti agak lama di St James's Park sehinggakan kami bertekad mahu turun dan berjalan kaki sahaja sekiranya dalam kiraan sepuluh tube tidak meneruskan perjalanan. Tak lama kemudian terdengar bunyi enjin tube berbunyi tanda dia akan meneruskan perjalanan. Gelak kami mengenangkan apalah nasib kalau kami keluar dan melihat tube bergerak di depan mata. Hihii.

Victoria Station memang meriah dengan pelbagai kedai yang menawarkan pelbagai barangan untuk dijual. Buat kami yang bukan kaki shopping hanya menjamu mata sahajalah sementara menunggu Husna tiba. Anak-anak pula bila dah terpandangkan Millie's Cookies terus teruja mahukan cookies ini sebagai bekal sepanjang perjalanan. Namun bila sudah berada dalam perjalanan, langsung tidak mahu menjamah biskut sedangkan perut sudah meronta kelaparan.

Selain dari cookies kami mencari Costa untuk memenuhi kehendak tekak yang mahu merasai keenakan Indulgent Double Chocolate Flakes buat kali kedua setelah diperkenalkan oleh kak zu sebelum ini. Puas mencari rupanya Costa tersorok sedikit dari pandangan mata umum.

Ada sesiapa yang terliur. Keh Keh Keh. P cepat cari Costa. Tak payah datang London. Malaysia pun ada.

Teringat la pulak dulu zaman naik bas Transnational berulang alik dari Perlis dan Kuala terengganu bila tiba musim cuti sekolah. Kali ni naik bas nak berjalan pula. Seronoknya perkhidmatan awam di sini tentang harga tiket perjalanan yang lebih murah sekiranya dibeli lebih awal. Kadangkala bila tiba waktu promosi boleh mencecah 1 pound sahaja sekali perjalanan. Sangat murah kan..!!

Ini muka budak chomel yang tersenyum bila kena pakai booster walaupun dalam bas. Pada mulanya dia teruja apabila perjalanan kali ni dia tidak perlu memakai booster seperti selalu yang dilakukan apabila menaiki kereta. Tidak lama kemudian harapan berkecai apabila pemandu bas memeriksa penumpang dan menyarankan dia memakai booster yang memang polisi bagi kanak-kanak yang memiliki ketinggian di bawah tahap yang ditetapkan.

Ehm,bukan Fatimah sahaja yang tidak puas hati. Saya
pun sedikit menyampah bila tahu dalam bas pun kena pakai tali pinggang keledar. Waarghhh.. Ingatkan naik kereta sahaja yang nak kena pakai. Rupanya dalam bas pun perlu. Nasib naik tube atau bas bandar tak payah. Hahahaa.

Selain dari membawa buku cerita, saya menyarankan mereka membawa Al-Quran supaya percutian mereka terisi dengan aktiviti yang berfaedah. Alhamdulillah, mereka tidak membantah dan membaca dengan seikhlas yang termampu.

Ingatkan kat London saja ada bas dua tingkat. Lagi dasyat kat Southampton ni dalam U pun disediakan bas seperti ini. Memang best. Eh.. apa yang best naik bas dua tingkat..? Haha. Best apa bila duduk sama tinggi dengan pokok. Peluang untuk mengambil gambar yang cantik lebih banyak berbanding duduk di bawah. Hihii. Banyak la songeh bibik ni.

Kami tiba di Southampton pabila siang sudah melabuhkan tirainya. Beginilah suasana di Southampton ketika kami menunggu kak zu singgah ke kedai membeli sedikit barang untuk dibawa bekal ke Isle Of Wight keesokan harinya.

Setibanya kami di rumah sewa kak zu terus disajikan dengan hidangan makan malam yang sangat sedap. Nasi Tomato dengan Ayam Masak Merah kak zu memang sedap. Bukan nak bodek. Siapa yang dah pernah rasa memang tahu saya tak kelentong. Saya sampai dapat petua masak semasa di sana. Siap praktikkan lagi tadi masa masak Kambing Masak Kicap. Berterabur bahan yang di gunakan dek penangan nak bagi sedap masakan. Haha. Nampak gayanya memang betul sebab kambing saya habis tinggal kuah sahaja. Ye ke sedap? Ke sebab sikit. Hihiii.

Oh, makan malam kami disertai oleh kak sal sekeluarga. Bertambah gamat ruang tamu yang sediakala kecil dengan suara anak-anak kak sal yang sememangnya mudah mesra dan banyak cakap. Nampak sahaja kelibat saya terus dipeluk dan bertanyakan nama. Selepas tu jangan tanyalah. Siap berbaring atas pangku lagi sambil bersembang.

Puas bersembang dan makan, kak sal pun minta diri untuk pulang dan kami pun naik ke bilik untuk solat dan tidur. Setibanya di atas bukannya solat dan tidur yang menjadi agenda tetapi dengan izin kak zu perkara pertama yang diminta ialah menggunakan laptop beliau untuk melihat hasil tanaman di kebun dan mengupdate status di Facebook. Wahahaa. Sampaikan sepupu sendiri hairan melihatkan keadaan saya yang sentiasa mengupdate status walaupun sedang bercuti. Hihii.

Eh, nak tambah lagi. Siap boleh tonton episod Nur Kasih pada mingu tersebut. Nak tambah lagi cerita, kali ni anak-anak siap menonton bersama dan membuatkan saya hilang konsentrasi bila Fatimah berulang kali bertanyakan soalan kerana dia tidak faham letak kedudukan watak dan jalan cerita drama ini. Sampaikan satu ketika, saya suruh dia bersabar sehingga habis drama disiarkan barulah saya menjawab segala soalan yang berlegar di fikirannya. Fuuh.. Penat tau menjawab soalan dia yang banyak tu.

Belum lagi Maryam yang menonton bersama kami. Kalau dia ada sama pasti bertambah gamat dengan soalan yang pelbagai bentuk dan gaya. Ehm.. Nampak gaya penangan Nur Kasih sudah menimpa mereka. Habis. Kena fikir dua kali kalau nak ajak mereka menonton bersama. Tak yah. Tak yah. Haha.

Hampir pukul satu pagi barulah kami semua melemparkan diri masing-masing di atas katil untuk merehatkan diri buat menambah tenaga bagi memulakan perjalanan yang panjang keesokan harinya.

Bersambung...

Unknown said...

salam..ema mmg dok menjenguk blog awak menanti cerita ziarah ke soton...mck idah pun tanya ema tak de cerita segar ke?...mmg sedap nasi tomato k/zu..mahe tu...bertuah sapa yg dapat merasanya..he..he..he..
-fathiyah-

mOmmy of Triplets plus One said...

millies' cookies mmg sedapp!!!!

Fazlinil Irma said...

fathiyah..maaf..cerita summer camp lambat sikit keluar..insyaallah..akan cuba coretkan sedikit kenangan dr sana..

munirah..yup..mmg sedap..!! :)

kat msia x sure ada ke tak kedai dia..?