Monday, June 29, 2009

Ani..Angkat Kain Jemuran Sudah Turun..

Ma, jangan lupa angkat baju nanti.

Ma, mak nak keluar ni. Kain jangan lupa angkat.

Ma, dah gelap tu. Macam nak hujan je. Kain dah angkat belum.

Ini adalah contoh ayat yang mak akan pakai bila nak suruh saya angkat kain. Kadang-kadang rimas jugak. Macam la saya budak kecik lagi nak kena peringat. Jadi sebelum mak peringatkan, saya akan angkat kain siap-siap. Hihii.

Ima sayang mak.

Kejadian berlaku di London

Haaa. Inilah akibatnya kalau meremehkan leteren (baca:peringatan) mak. kui. kui. kuiiii.

Masa ni petang Sabtu yang panas. Dari tengahari memang dah terasa panasnya. Merenek peluh di dahi. Saya pun dah cakap masa kat dapur dengan kak ct, ni gelap je awan nak hujan apa.


Tengok-tengok petang tu memang hujan. Horeeeeyyyy...! Sukanya hujan. Leka saya mendengar bunyi hujan lebat dari dalam bilik. Kuat bunyi. hujan menimpa bumi. Siap dengan bunyi guruh dan petir lagi. Saya dalam bilik tak terasa apa lagi. Masih leka dengan komputer. Tak terasa nak tu
tup pun..ekekekeee.

Tak lama kemudian, saya terasa ada sesuatu yang pelik. Ada benda yang saya lupa nak buat. Baru saya teringat. Baju yang saya sidai kat luar. Sudah. Habis la baju basah. Aiyoooo. Cuak tapi tak takut. Hehe. Gelak lagi ada la.

Terus naik atas ambil bakul nak isi baju basah.


Ehm. Nak keluar takut. Bunyi petir dan guruh yang kuat. Yelah, dah lama tak dengar bunyi petir. Seriau jugak la. Buatnya kena panah
petir. Uishh. Nauzubilah.


Inilah baju yang basah kuyup kesejukan. Gara-gara bibik yang LUPA. Sian mereka. Dah la petang tu hujan batu. Saya pun tak perasan ( baca:tak tahu ). Lepas tu terus bilas baju dan basuh semula.

Sekarang baju tu tengah tunggu bibik ini merajinkan diri untuk digosok. Hehehe.

Wassalam.

No comments: