Saturday, December 5, 2009

Mak Di London - Hari Kedua...

Hari kedua mak di sini saya tak bawa ke mana lagi. Masih mahu bermanja dan mengada-ngada lagi dengan mak. HaHa. Mana ada. Mak yang manja dengan saya. Siap masak saya panggil makan. Belum lapar saya dah siapkan roti dengan air panas. Senang mereka nak bancuh air. Mula-mula nak jugak bermanja. Mana tahu mak nak masak. Sampai tengahari mak buat dek je. Boleh lagi dia bersembang dengan opah dan makcik. Tak pa. Tak pa. Bagi chance. Mak kan datang bercuti.

Dah sampai petang mana boleh jadi. Nampak gaya saya juga kena masak. Huahaha. Yang seronoknya sambil saya masak sambil mendengar mak, opah dan makcik bersembang. Best sangat. Terasa meriah rumah macam kat kampung. Sambil-sambil tu saya pun tumpang menyampuk sekaki dari dapur.

Fatih pun sekejap sahaja dah mesra dengan mak. Siap boleh duduk atas riba mak lagi sambil mak membaca. Dah tak heran saya sikit pun. Konon tumpang bermanja la kan. Nenek jauh kat Malaysia. Dapat nenek angkat pun jadilah. Kongsi. Nak tunjuk gambar pun tak boleh sebab mak tak pakai tudung. Jadi saya cerita aje lah ye.

Kesimpulannya hari kedua tak pergi ke mana lagi. Saya bagi peluang kat mak berehat dulu sebelum saya dera mereka berjalan. HaHa. Dasyat oo penangan jalan di London. Nanti saya cerita last episod. Sabar ye..!!

Oh.. ya. Hari kedua tu saya masak Ikan Keli Masak Sambal. Perrghh, sedapnya tak tahu nak cakap. Pedas. Kalau ikutkan memang tak cukup. Cukuplah dapat merasa sorang sikit. Bagi kat Husna lima ekor. Nanti balik Malaysia boleh makan lagi.

Selesai masak mak ajak keluar jalan-jalan kat sekeliling rumah. Selalu saya jalan dengan anak-anak. Kali ni Allah izin dapat jalan dengan mak. Suka sangat. Sambil berjalan opah boleh buat lawak.

Takde ke gerai-gerai goreng pisang kat tepi jalan ni ma..?

HaHaHa.

Gelak saya bila opah tanya macam tu. Habis pusing pun tak jumpa satu gerai tepi jalan. TAKKAN ADA PUNYA. Kalau kita jual pun tak tentu LAKU. Buat makan sendiri ja. Lama-lama tutup kedai balik Malaysia.

Saya bawa mak jalan-jalan sampai ke Thames River. Tengok kapal lalu di waktu senja. Masa tu dah gelap. Campur dengan angin yang kuat terasa jalan pun badan macam ditolak angin. Muka dah kebas kesejukan. Jalan pun cepat-cepat sebab tak tahan dah sejuk.

Jadi. Itulah saja cerita hari kedua mak di London. Takde apa yang best. Masuk hari ketiga baru saya bawa mak keluar berjalan.

Bersambung...

No comments: