Wednesday, October 28, 2009

Bila Kelopak Mata Kiri Berkedip..

Sejak petang Ahad lepas mata kiri berkedip. Mulanya tak kisah kononnya dengan alasan dia sedang beraerobic. Huh, sangat tak logik alasan. Abaikan.

Dua hari kemudian yang mana hari ini sejak pukul 12 tengahari tadi saya mula menangis. Air mata tak henti mengalir. Buat kerja sambil air mata mengalir.

Ianya berlanjutan sehingga saya tak mampu nak tanggung. Dengan emosi yang tertahan saya menghubungi mak. Bertanya khabar. Dia pun pelik kenapa saya telefon pada malam hari. Kebiasannya saya akan telefon pada waktu petang. Saya diamkan sahaja. Lebih banyak bercakap nanti mak akan dapat mengesan saya menangis. Saya tahan dari menangis sebab tak nak mak susah hati. Alhamdulillah, selepas mendapat tahu semuanya sihat dan dalam keadaan baik emosi saya sedikit tenang. Saya boleh berbicara dengan lebih stabil. Bertanya itu ini sehinggalah selesai.

Saya pun sambung buat kerja sehinggalah sampai masa untuk solat. Masa inilah emosi kembali merudum. Angkat sahaja takbir airmata kembali mengalir. Habis semua saya teringat. Keluarga, sanak saudara, kawan-kawan dan terutama sekali Malaysia. Masyaallah, tak tertanggung rasanya.

Ya, memang sakit. Kalau inilah yang dikatakan HOMESICK. Makanya saya sedang menghadapinya dengan sangat dasyat. Sebelum ini saya tak pernah alami. Mungkin kerana paling lama saya berada di asrama atau kolej ialah tiga bulan. Kemudian cuti dapat bertemu keluarga. Selesai. Takde nak sakit rindu.

Ini sudah 1 tahun 8 bulan saya hanya mendengar suara dan melihat wajah mereka di webcam sahaja. Memang sangat rindu. Duduk dalam bilik jangan cakap la. Air mata mengalir tak henti.

Sehinggalah petang tadi ketika mahu memasak. Fatimah menegur. Kenapa hidung saya merah. Mata saya merah. Adakah saya tidur. Saya diam. Maryam pula menegur. Ya, hidung awak sedikit kemerahan. Saya diamkan juga. Mereka tak bertanya lagi.

Sambil memasak pun menangis. Sekejap ok. Sekejap ko. Sampaikan kak ct ajak makan pun saya tak nak. Takut saya menangis depan dia. Tak pasal-pasal semua orang tahu saya menangis.

Sekarang ketika menulis entry ini emosi masih tak stabil dan mata kiri masih berkedip-kedip lagi.

Jadi betullah telahan bila kelopak mata kiri berkedip tandanya nak menangis.

Untuk mengelakkan dari menangis lagi. Jom lah tidur. Selamat malam.

Harap-harap bangun pagi esok emosi semakin stabil. Insyaallah.

Oh tidak. Sahabat saya dunia dan akhirat baru masuk ym. Nak kena tegur. Semoga dapat kekuatan dari dia. Tangguh tidur. Publish entry.

Wassalam.

5 comments:

Liz said...

saya pon rindu mak saya....nak nanges jugak!

sedih kak sbb pagi2 biase die kejut bgn subuh..arini senyap je..then, balik rumah..mmg sunyi laa..

biase smpai umah je dok komplen2 , ngadu2 mcm2..arini..balik umah, tros nanges...

nieda said...

sabar yer...sekarang mmg pahit untuk dilalui, tapi manis untuk dikenang pada masa depan..bila apa yang dicita2kan menjadi kenyataan..wish u gud luck

fazlinil irma said...

liz..kumpul rindu tu, nanti mak balik boleh peluk.

akak pun dok pujuk hati. 2 minggu je lg T__________T

fazlinil irma said...

nieda..
betul. tinggal setahun je lg nak kutip pengalaman dan yg best2 kat sini.

lepas ni tgok gambar je.

thanks nieda...

MENTIBANG LAUT said...

mata saya dah hampir 2 minggu berkedip-kedip ni..camne ek?