Saturday, October 17, 2009

Paksa Atau Berlembut..?

Mata tak lepas tengok Dora

Dari semalam Fatih kurang sihat. Badan panas sedikit demam. Biasalah bila bulan menginjak ke musim sejuk demam, selsema dan batuk adalah lumrah. Bibik pun dah tak hairan. Selalu sangat dah sakit dan demam. Badan pun dah tak imune. Lebih-lebih lagi duduk dengan doktor. Sakit sikit dah buka peti ubat. Telan Ibuprofin terus. Tak main dah paracetamol. Ubat kat sini sedap. Rasa berangin. Letak atas lidah slumber je. Bukan macam panadol. Pahit. Bukan letak kat atas lidah dah. Letak kat dalam kerongkong pastu minum air macam tak cukup nafas. Sikit punya susah daa.

Sampailah satu tahap saya tahan diri dari mengambil ubat ketika sakit kerana mahu merasai kembali nikmat sakit yang dah lama saya tidak alami. Memang sangat nikmat sekiranya sakit itu kita hayati. Pelik bukan. Cubalah.


Kalau tengok tajuk memang sah-sah la kan takkan la orang tua yang nak kena paksa atau dipujuk makan ubat. Ada. Ada ke? Mungkin lebih kepada memberi peringatan bila sudah sampai masa. Ye kan..? Ehm tapi tak mustahil ada juga yang penakut makan ubat. Hehehh. Sapa nak mengaku. Senyum sorang-sorang la ye ;)

Berbalik kepada Fatih. Panjang bebenor bibik bawak kereta. Ikut jalan kampung tak pakai highway. Hehe. Saya rasa seperti kanak-kanak lain ada masa susah dan ada masa sangat mudah diberi makan ubat. Ehm, pengalaman saya bila melihat mak mengasuh anak orang dan saya menjadi bibik. Masa teruk sangat demam atau sakit masa tu lah kesabaran diuji untuk menyuapkan ubat pada mereka.

Perrghh. Masa tu dah la tangan dan kaki di pegang. Tak cukup tangan dan kaki mulut juga di pegang supaya senang ubat masuk ke dalam mulut. Eh tak habis lagi. Nak tambah lagi kalau mak saya siap ditiup sedikit di mulut atau muka tak pasti supaya mereka sedikit tersentak dan terus tertelan ubat. Pheww nampak ganas tetapi dah terpaksa. Kalau tak mahunya lambat baik sakit.

Saya yang melihat rasa nak nangis je bila melihat mereka mengelupur tak nak makan ubat. Sayu simpan dalam hati. Hehe.

Ada masa memberi ubat sangat mudah. Semudah memetik jari. Apa yang penting kita kena sabar. Ya sabar dalam menghadapi kerenah mereka bila mengelak mahu diberi ubat. Masa ni lah macam-macam alasan yang tak masuk akal dan menguji kesabaran saya. Kalau ikutkan malas nak layan. Biar aje lah. Dia yang sakit. HaHa. Sampai macam tu sekali bibik punya malas nak layan. Kalau macam tu sampai bila pun saya takkan belajar.

Selalunya saya akan tenangkan hati dulu. Kalau saya dalam keadaan marah atau nak cepat memang tak jadi. Pertama saya akan cakap. 'Fatih jom makan ubat.' Automatik dia akan jawab, ' Tak Nak.' Makanya saya akan diam biar dia ralit menonton kartun. Lepas 10 minit saya tanya lagi. 'Fatih demam. Meh makan ubat'. Jawapannya masih lagi 'Tak Nak.' Saya biarkan lagi sampai dia akan menjerit, ' Ma Dora habis.' Masa inilah saya akan cakap. 'Kalau Fatih nak tengok Dora, kena makan ubat'. Dalam masa yang sama kat tangan saya dah ada picagari yang mengandungi ubat. Saya tunjukkan saja ubat terus dia buka mulut. Dengan sekali tolak terus ubat masuk ke dalam mulut tanpa perlu dipaksa.

Mudah bukan. Yang penting kita sabar dan pandai mengambil peluang. Heheh. Sebagai balasan tepuk la tangan dan hadiahkan ciuman atau pelukan atas keberanian mereka makan ubat tanpa perlu dipaksa. Jangan pula lepas tu terus menonong ke dapur basuh picagari. Jangan kedekut untuk memberi pujian.

Eceeh. Cakap memang la senang. Lain anak lain ragam. Huhu. Meh cuba dengan anak yang lain. Haha. Boleh ke? Insyaallah berdasarkan pengalaman saya dengan Maryam juga begitu. Pendekatan berunsurkan nasihat saya gunakan adakala ianya mengambil masa sehingga setengah jam.

Semua ini adalah pengalaman untuk saya. Memang benar lain anak lain caranya. Kita sebagai ibu bapa yang lebih mengetahui perangai anak yang kita besarkan. Bibik tau tengok ja. ahaha.

Saya bertuah kerana bekerja dalam suasana majikan yang sangat membantu diri untuk menjadi lebih sabar dengan kerenah anak-anak. Alhamdulillah. Ada sesiapa nak belajar macamana nak sabar. Marilah mencuba. Promo jawatan kosong 'BIBIK 2011'. Boleh kan kak ct..? Tak lama dah ni. agagaa.

Wassalam.

4 comments:

Syafiqah said...

lallaalaaa...saya kat sini pon asek x sihat je...batuk+sakit tekak..
saboo je la..kejap ok, kejap ko.. :(

fazlinil irma said...

ala siannya eyka...
minum air bebanyak tau..mmg sejuk tp kena jugak minum ok..panas dalam tu..

iu rf said...

ala.. nk balik mesia dah ke.. pasni camneeeee..

fazlinil irma said...

iu..insyaallah sy keja sampai akhir tahun depan. ehm, sekejap je rasa.

pasni cari pengganti baru la :)