Tuesday, October 20, 2009

Setengah Jam Sahaja.

Petang tadi kononnya bersemangat nak keluar. Mengintai dari tingkap langit yang dari paginya mendung bertukar menjadi cerah. Hilang habis awan mendung yang menemani hari bibik seharian. Dalam duduk melayan sembang dengan Nasibah saya pun bersiap kononnya nak keluar la jalan-jalan kejap. Punyalah semangat siap bawak bateri lebih 4 ketul. Penghabisannya langsung tak guna.

Nak lagi santai kononnya hari ni tak bawa sorang pun anak-anak berjalan sama. Saya jalan sorang-sorang je. Memang bagus tak bawa mereka. Saya pun jalan sekejap sangat. Baru separuh jalan dah tak tahan. Sejuk sangat. Rasanya beku muka dan tangan sekejap. Asalnya mahu berjalan di tasik tapi sampai sahaja di jambatan saya melencong ke kanan memendekkan perjalanan.

Jadilah jalan-jalan petang ini hanya berlangsung selama setengah jam. Ehm, sempat warming up sajalah. Pastu balik. Tak tahan lama-lama kat luar.

Layan la dulu gambar minggu lepas. Tadi ambil juga gambar tapi macam tak best. Ini masa keluar dengan anak-anak bagi itik dan angsa makan.

Matahari mempengaruhi gambar di musim luruh. Sinar mentari memberi impak yang luarbiasa pada daun yang sedang menguning. Cantiknya dua kali ganda dari biasa. Masyaallah.

Masa ni saya tertanya-tanya. Adakah angsa juga mempunyai deria bau yang kuat? Mereka datang dari arah jambatan merah. Jauh tu.

Sekarang kalau berjalan dah bertiga. Syakirah dah masuk sekolah menengah. Sibuk dengan kerja sekolah yang cikgu beri.

Bila la nak p park..?

Tak jumpa lagi pokok yg ada daun merah, kuning, hijau dan oren.

Subhanallah, Maha suci Allah Yang menjadikan langit dan bumi untuk hambamu merasai kenikmatan yang bersifat sementara. Akhirat matlamat utama kita.


Wassalam.

No comments: