Thursday, January 21, 2010

Laksa Kuah Putih D'London...


Teringat kisah dulu masa mengajar di SRIQ, Kuala Terengganu. Kami guru-guru perempuan kalau buat jamuan atau makan-makan suka buat Laksa Kuah Putih ni sebab SENANG. Masing-masing akan bawak sorang satu bahan. Sampai sekolah bancuh dengan air panas. Laksa beli yang siap dah dicelur di Pasar Besar Bukit Besar.


Nak jadi tergelaknya, kami cikgu-cikgu yang bukan asal Pantai Timur akan makan guna sudu. Cikgu-cikgu lain semua makan pakai tangan. Siap menjilat jari lagi. Hehe. Lagi satu kami buat macam makan laksa penang. Kuah nak banyak. Memang tak masyuuukk betul ;D

Ini resepi Laksa Kuah Putih versi D'London ye kawan-kawan. Memang tak serupa dengan yang ada di Malaysia la kan. Saya pakai ulam yang ada di dapur saja. MUDAH. SENANG. SEDAP JUGAK. Weeeiii, masuk lif tekan sendiri nampak ;P

Bahan-bahan:

1 paket laksa - celur
3 tin sardin tuna saiz kecil - kisar
1 inci halia - diketuk
1 biji bawang besar - kisar
1 sudu kecil serbuk lada hitam
5-6 keping asam keping
2/3 cawan air
garam secukup rasa

ulam- timun, lemon, bawang besar.
sambal dan belacan bakar.


Pssttt... saya ngelat. pakai sambal belacan yang akhi fauzi buat banyak-banyak. :D

Cara-cara:

Jerang air sehingga mendidih. Masukkan ikan dan bawang yang dikisar. Kacau seketika.

Dah mendidih, masukkan kesemua bahan lain dan tunggu sehingga mendidih.

Hidangkan bersama ulam, sambal dan belacan bakar.

Perhatian... Perhatian...

*Masak dengan api sederhana untuk mengelakkan santan berketul ye.

Kang tak pasal-pasal ada yang buang sesaja kuah sebab tak jadi. Nanges kuah tu nanti. uhuukk.. uhukk..!!

;D




4 comments:

Bakal translator said...

nak mintak izin yeah
thx

fazlinil irma said...

boleh2..ambil zatul..cuba eh masak ;D

♫♪Cik Puan Mimi ♫♪ said...

2/3 cawan air ke santan irma? conpius ni

fazlinil irma said...

kak mimi.. sy pakai santan tin tu pekat. tu yg kena bubuh air.
kalau kat msia pakai santan biasa tu x payah guna air dah rasanya. kalau buh pun secawan.
ikut kak mimi...