Saturday, January 16, 2010

Mak Di London - Hujung Minggu Di Uxbridge...

Dah lama bertangguh cerita tentang Mak Di London. Asyik cerita pasal snow je. Hehe. Sekarang snow dah cair. Betul-betul cair dek kerana hujan yang turun. Makanya keadaan kembali seperti sediakala. Sejuk tu tetap ada. Dah nama pun musim sejuk kan. Tak sejuk banyak, sikit pun tetap sejuk. Seronoknya jalan dah tak bahaya. Boleh la kalau nak lari kejar bas. Lariiiiii....!! Huh..huuuhhh...

Masa ni banyak line suspended. Hujung minggu la katakan. Mereka mengambil kesempatan yang ada untuk memperbaiki landasan atau station. Jenuh jugak la saya nak cari jalan alternatif. Lagi la bawa mereka bersama. Terpancar keletihan di wajah kerana terpaksa menempuh perjalanan yang jauh. Dalam hati ini sebenarnya mahukan sedikit pengertian dari mak juga bila sentiasa bertanyakan pada saya tentang hal ziarah sepupu saya di sini. Bila mak tahu jauhnya perjalanan yang perlu ditempuh, lepas ni kuranglah mak bertanya. Hehehh. Nak tahu berapa jauh perjalanan yang perlu ditempuh..? Nak bagitau korang jugak. Kalau perjalanan takde suspended ambil masa 2 jam setengah jugak nak sampai. Tu pun kalau saya tak melencong ke mana-manala. Hehehh. Kalau suspended tambah lagi setengah jam atau satu. HoHo. Mak siap cakap macam nak balik kampung je kita ni. Haa.. baru mak tau..!! :P

Train berakhir di Rayners Lane. Kami perlu turun dan tukar train yang menuju ke Uxbridge Station. Masa ni lah ada sedikit silap faham antara saya dengan perkhidmatan yang disediakan. Saya faham train ada sampai Rayners lane sahaja.Kemudian saya perlu ambil bas ganti patah balik ke Harrow On The Hill. Nasib la mulut ni ringan bertanya. Sebelum keluar dari station saya tanya dekat pengawal. Dia pun heran apasal saya nak kena naik bas..? Aikk.. Dia pulak tanya saya. Lepas terangkan dia pun sengih je sambil tengok jadual perjalanan tube menuju ke Uxbridge. Dia cakap train akan sampai dalam masa 3 minit lagi. Sempat lagi nak kejar. Kejar lagi. HaHa. Takde makna saya nak kejar train dengan mereka. Dah la makcik dan opah masuk tandas. Tunggu je lah.

Dah turun kat landasan saya pulak confuse dengan train yang datang. Betul ke train ni pergi Uxbridge..? Dalam hati dah cuak nak naik. Saya biarkan train tu berlalu dengan harapan lepas ni ada train lagi yang akan menuju ke destinasi yang sama. Kesian kat mereka. Dalam cuaca sejuk terpaksa melayan kerenah saya yang tak mahir lagi dengan selok belok perjalanan train. Takpe. Takpe.

Biar lambat asal selamat.

~Ayat nak sedapkan hati~



Alhamdulillah... akhirnya.. akhirnya sampai juga di Uxbridge. Belum sampai rumah lagi. Aduss.. Jalan lagi. Mak yang kata. Bukan saya. Hehe. Saya ok je jalan-jalan ni. DAH TERLEBIH BIASA.

Sempat lagi pusing-pusing dalam kawasan town. Ambil gambar 2-3 snap. Eehh.. tak. tak. Bukan dua tiga snap. Rasanya ada sepuluh lebih kot. Biasalah kan. Tak cantik boleh buang. Belasaahh sajaa..!! Lagipun mak datang seumur hidup sekali ja. Bukan boleh datang selalu kan.. ~alasan~ bluweeekkk..~

Mak dengan pokok yang membuatkan dia teruja. Sepanjang di sini, asal nampak pokok warna merah ni mesti dia bagitau. Naahh, sekarang anakanda bagi pegang lagi. HEHE.

Keesokkannya sebelum balik, saya bawa mereka jalan-jalan di shopping mall yang ada di Uxbridge. Masa ni mereka sibuk dengan persiapan untuk menyambut Hari Natal. Memang cantik dekorasi yang dibuat. Kami tumpang dua kaki la ambil gambar kan...Weeee..!!

Smile maakk..!!

Gigih tak mak saya..? Gigih sangat-sangat. Menulis nama-nama tempat yang dilawati. Tak cukup dengan menyuruh saya sebut. Sampai tergeliat lidah saya. Errrkkk.. sekarang dah ok. Hehehh. Dah jadi kenangan pun.


Orait.. Nanti saya sambung lagi cerita eh..

No comments: