Sunday, August 28, 2011

Hadiah Aidilfitri daripada jiran Cina depan rumah.

Assalamualaikum wbt.

Salam Ramadhan buat semua.

Tadi petang tergesa-gesa pergi kedai bakeri. Ambik tu. Ambik ini. Capai yang sana, capai yang sini. Kira satu sampai lima kotak dan papan kek terus masuk bakul. Letak dekat kaunter semuanya berharga RM150. Waaaa... beli barang sekarang tak pernah yang tak lebih dari RM100. Memang tak boleh (blaah) nak bawak RM50 saja. Dalam hati nak itu nak ini. Dalam tangan ada RM50. Nampak gaya tengok aje. Inilah harga sebuah kehidupan pada hari ini. 

Dalam perjalanan nak balik, mesti lalu Bazar Ramadhan Danau Kota. Lalu saja. Setakat ni alhamdulillah tak pernah beli apa-apa di bazar ramadhan. Pernah sekali kawan saya belikan air soya cincau. Tak sempat untuk minum semasa berbuka. Dah lewat malam baru saya berkesempatan untuk nikmati. Tuang dalam cawan, dengan lafaz bismillah saya teguk sekali. Lama air soya duduk dalam mulut sambil saya berfikir mencari apa yang tak kena dengan air yang diminum. Kenapa ada rasa susu tepung. Ada rasa lendir yang terus menoktahkan niat untuk menelan. Air dah basi. 

Menangis dalam diam sekejap mengenangkan betapa teringinnya saya mahu minum air soya tersebut. Langsung tak boleh diminum. Membazir saja. 

Itu satu. Ada satu masa, saya perhatikan dah dua kali perkara yang sama berlaku. Pertama kali ketika jam menunjukkan pukul 3.00 petang. Kali kedua hari ini, ketika jam 4.30 petang. Tak jauh pun beza masa kejadian. Seorang peniaga yang sedang bersiap sedia untuk memulakan perniagaan. Ada bungkusan air digantung pada hal masa berbuka masih jauh lagi belum tiba.

Terkejut. Masa kejadian kali pertama saya masih boleh berbaik sangka. Mungkin bukan air minuman. Entah air basuh tangan atau bungkusan hari semalam.

Hari ini bila kali kedua saya melihat bungkusan yang sama. Cuma air saja yang berubah. Saya beristigfar dalam hati. Sedih. Terdetik dalam hati,' Di manakah keberkatan hasil berniaga jika peniaganya tidak berpuasa?' ~Hanya Allah yang tahu jawapan pada persoalan saya ini.~

Haaiii... panjang benar jalan yang saya lalu hari ni ya. Mananya cerita hadiah hari raya. :)

Cerita hadiah raya saya pendek saja. Saya panjangkan dengan cerita lain. Moga ada pengajaran untuk difikirkan bersama.

Dah sampai lorong nak masuk rumah, dari jauh saya nampak pintu pagar rumah terbuka. Sudaahh..! Saya lupa nak cangkuk mangga ke dekat pagar? Makin dekat makin perlahan langkah saya. Mula fikir macam-macam. Pencuri ke? Almaklumlah raya ni makin banyak kes kecurian berlaku.

Tiba-tiba ada satu kepala terjenguk dari dalam pagar. Cehhh... adik lelaki saya rupanya. Kesian. Sapa suruh tak buat kunci pendua. Kan dah kena tunggu. ;P

Sambil duk pulas kunci, jiran depan rumah duk senyum macam nak jumpa saya. "Eh. cina ni nak apa?" Saya macam buat tak endah je. Tak lama keluar sorang lagi bawa paper bag kat tangan. Saya pun pandang je dorang sambil menunggu. Apa lah depa ni nak minta tolong. Kot nak minta tolong sampaikan barang pada kawan mereka ke. Ye lah. Kot depa tak dak kat rumah. Nanti kawan dia tekan loceng rumah saya minta barang. 

Tak lama lepas tu saya pergi dekat pagar rumah mereka. Selangkah saja. "Selamat Hari Raya". Sambil menghulurkan beg kertas. Saya senyum. Terkedu kejap nak balas apa. Takkan nak ucap balas selamat hari raya kan. Untung otak cepat bertindak memberi isyarat pada mulut suruh ucap terima kasih. 

Kata yang lelaki, ' Halal. Awak boleh makan. Takde bahan pengawet. Kek tahan 2 minggu.' Saya senyum lagi sambil ucap terima kasih lagi. 

Saya masuk rumah sambil senyum sengih dalam hati. Malu nak buka kotak depan adik. Biarkan dulu. Saya tolong adik angkat barang nak bawa balik rumah Keramat. 

Selesai semua. Baru saya buka kotak yang ada dalam beg kertas. Suspen. Suspen. Apa la ada dalam kotak tu ye. Siap ada reben hijau lagi.

Satu... Dua... Tigaaaaaa...!! 


Euwwww... seybok je biskut raya tu nak masuk. Buat muka simpati kat saya tadi. Katanya. 'Saya nak bergambar jugak.' 


Sambil duduk tenung kotak hadiah ni, sempat lagi saya berfikir. 'Macam ni ye rasa bila dapat hadiah.' Seronok. Entah la. Sebelum ni rasa juga. Kali ni lebih terasa sebab orang yang bagi ni bukan sama bangsa. Tak sama agama. Apa yang saya dapat katakan, 'Inilah nikmat memberi tanpa mengira siapa.' Alhamdulillah. 


Moist Chocolate Chips Cake. Telan liur sekejap. Aduiii. Menggoda betul kek ni. Tak sabar tunggu masa berbuka. Mula-mula bila sekali tengok. Dah simpan niat nak hidang masa raya. Dua kali tengok, nak rasa sikit aci tak? Tiga kali tengok, potonglah sikit. Tak tahan la tengok. 


Percaya tak. Saya makan kek ni je buka puasa tadi. Saya tak masak. Takde apa nak makan. Buah untuk pavlova banyak. Saya yang dah jemu. Rasa malas nak fikir makan apa membawa kepada kesimplean menu berbuka puasa hari ni. Kek coklat sedap binti lembab dan air Neslo.

Alhamdulillah... sedap. Sangat sedap. Cukup rasa. Lembut. Lembab. Rasa coklat dan chips yang tak tahu lah nak gambar macamana. Sampai saya kata lagi. Macam ni ya rasa bila orang bagi makanan kat kita. Rasa dia dua kali ganda sedap sebab ada ikhlas di dalamnya. Ada rasa sayang sesama manusia. 

Cukup. Dah dapat rasa. Alhamdulillah. Bakinya saya mahu simpan untuk dikongsi dengan adik beradik, jiran dan juga sesiapa yang datang bertandang ke rumah. 

Oh ya... Satu lagi yang penting untuk saya jadikan pengajaran dan pembakar semangat. Lepas rasa kek yang sedap ni, saya jadi semakin bersemangat untuk menghasilkan kek coklat sendiri yang rasanya sama (atau hampir sama) dengan yang saya makan ni. Insyaallah. 

Ramadhan tinggal lagi sehari berbaki. Jangan leka dengan kegembiraan untuk menyambut Syawal sedangkan ramadhan belum berakhir lagi. Berpada-padalah wahai sahabat. Mari kita lipat gandakan amalan sementara masih ada masa. 

Malam terakhir di bulan Ramadhan. Manfaatkan. Tak tentu lagi kita dapat berjumpa dengan ramadhan yang akan datang.

Wallahu a'lam.








4 comments:

majdina said...

Kak Irma, mahal tak kotak dan papan kek kat sini? Kat Uk dulu sy terbeli banyak, semuanya saya shipping bawak balik.

Fazlinil Irma said...

dina ikut size.

kotak size 12 inc rm1.40/sekeping.

papan alas 12 inc rm1.10/sekeping.

kotak size 10.5 inc rm1.10/sekeping.

papan alas 10.5 inc rm0.80/sekeping.

kat uk sana mahal tak?

Ain SSB said...

Mahal ye sekarang berbelanja di Malaysia! huhu.

Sedapnya nampak kek tu! Baik betul jiran Cina Kak Irma! :)

Fyd Alexander - BAKER CHIC said...

kak irma... kedai bakeri tu kat mane... nak cari kotak cake untuk cukur jambul.....anak sedara.... leh bg alamat???