Wednesday, November 19, 2008

Makan Gaji

Mitos : Anda memilih untuk makan gaji kerana anda rasa ia zon selamat walhal gaji naik hanya sedikit sahaja setiap tahun berbanding keperluan hidup yang sentiasa meningkat…Realiti : Tidak ada zon selamat sebenarnya… bank juga boleh ditutup.

Mitos : Anda merasakan dapat gaji RM1,500 sebulan dah cukup banyak walhal nak beli TV plasma pun tak cukup…Realiti : Orang yang berkerja sendiri RM1,500 hanyalah pendapatan bersih bagi satu projek sahaja..

Mitos : Anda rela naik bas turun bas atau naik kereta di awal pagi dan pulang lewat petang semata-mata untuk makan gaji dan menunaikan tanggungjawab…Realiti : Di negara Barat sistem kerja dari rumah telah lama diamalkan. Mereka bukan sahaja mampu menyiapkan kerja bahkan dapat bersama keluarga…

Mitos : Anda menetapkan pada diri sendiri berapa pendapatan yang patut anda dapat berdasarkan kelayakan yang anda ada semasa memohon kerja..Realiti : Sesiapapun berhak berjaya jika pandai mengambil peluang dan mengenalpasti kebolehan dan kekuatan yang ada pada diri sendiri…

Mitos : Tak pandai berniaga kerana tidak mempunyai bakat..Realiti : Ramai yang berjaya kerana mereka tahu menggunakan bakat yang ada pada orang lain..

1 comment:

mama leen said...

salam.. irma, nak share boleh?? tq
suka sgt baca blog irma..