Wednesday, November 26, 2008

Push Chair Idaman

Assalamualaikum..lama sudah saya tak mencoretkan sesuatu di sini. Sambil mendengar lagu ‘aku bukan superstar’ yang diketahui dari blog Saiful Nang, membuatkan saya tersenyum sendiri. Bukan senyum kot..ada kat part2 tertentu saya sengih. Ubat terapi diri bagi orang yang keseorangan.

Banyak yang nak di cerita, bukan semua boleh di kongsi. Sakitnya bila berjauhan dengan keluarga. Lebih lagi bila mereka dalam kesusahan. Saya tak mampu berada di sisi mereka. Hanya sedikit kata-kata semangat dan kekuatan dari saya saja yang dapat dihulurkan buat mereka. Walaupun bila diingat air mata akan tumpah tak dapat ditahan. Ya Allah kuatkanlah hamba ini dalam menghadapi ujianmu lagi. Allahu Akbar, lelah sebentar bila mengingatkannya. Ianya berulang kembali..

stokke xplory warna biru
Ok, CERIA.. CERIA.... saya nak cerita pasal pushchair @ stroller @ pram @ kereta tolak @ kereta sorong. ikut la korang panggil apa. 2-3 hari ni kawan sekolah saya Ali minta tolong usyarkan stroller untuk anak dia yang bakal lahir. Dalam wishlist saya pun antara barang yang nak sangat beli bila balik Malaysia ialah stroller. Bukan untuk seorang. tapi untuk twins. Hati kuat mengatakan saya akan dikurniakan bayi kembar.. Err, INI BUKAN ANGAN-ANGAN KE? kahkahkah. Lagi-lagi anak saudara pun kembar. Yang gugur pun dijangka kembar. Baka kembar kuat agaknya. Eh, awak pun ada adik perempuan kembar kan. Banyak la gen kembar kita kan. hehe. Moga Allah permudahkan hajat ini..ameen..

Ali minta carikan maxi cosi. Sebelum ni saya nampak Maclaren je. Sebab hari-hari dok usung Fateh. Bila dah selalu buka internet ni saya jumpa sorang kawan yang guna stokke xplory. Saya cuba cari kat internet, bila tengok harga baru- Mak aiii.. £600++.. tapi bila buka ebay, 2nd hand boleh la dapat £350++. Saya cuba buka youtube kot2 ada video. Memang ada. Bila tengok dorang promote SX ni, memang sesiapa pun akan teruja. Lagi ditambah dengan body dia yang memang CUN. tapi bila tengok harga..mahu boleh buat dp keta.

Then bila Ali minta carikan maxi cosi. Saya pun try cari kat ebay..ok juga.. tapi saya dah jatuh hati dengan SX.


Maxi Cosi

Bila cerita pasal berbaloinya guna stroller nie. Memang banyak beza dengan Malaysia. Sini stroller boleh naik bus. tube. train. tram. Kebanyakkan parents kat sini memang usung stroller ke mana saja. Sampaikan anak yang dah besar pun naik stroller. Kat Malaysia nak naik bus, lepas kat pintu je la. tapi bila nak shopping. ok sangat la. Bukan setakat boleh bawak anak..tapi bawak sekali barang2 yg di shopping. kan. kaaan. Sambil mengenyit mata.

Di sini kalau guna stroller naik bas, had muatan bagi sebuah bas boleh muat 2 stroller je. Yang selebih kena lipat atau tunggu bas lain. Ada juga pemandu yang baik hati bagi je 4 stroller masuk sekaligus. Kena kalau waktu nak hantar atau ambil anak sekolah. Kalau kena lipat pun tak kisah. Sebab pemandu dia akan tunggu sampai kita duduk. Baru dia jalan. Kadang tu orang kat sini bila nampak kita kena lipat stroller dorang akan bagi bantuan. Angkat anak kita atau stroller. Yang baik kita jadikan contoh. Tolong menolong amalan mulia. Sambil tersenyum.


stokke xplory warna hijau
Pengalaman saya menggunakan stroller kat sini banyak. Masa awal-awal dulu. Fateh kecil lagi, tak boleh berjalan atau berdiri. Saya kena tunggu bas sampai 4 biji baru boleh naik. Nasib bas kat sini paling lama 15 minit ja. Kalau Malaysia jenuh anak kelaparan. Tu pun kalau kena ambil dorang memang saya siapkan bekal. Kalau tak menyungut lapar. sian plak. Sementara nak tunggu bas, kitorang berkelah dulu kat perhetian bas. Sampai la boleh naik stroller. Tapi sekarang sejak Fateh dah boleh jalan. Saya redah je bas. Tak kira penuh ke. Berdiri ke. Saya akan lipat stroller. Sampai satu tahap Fateh kena duduk kat tempat orang letak barang. Nasib dia tak menangis. Yang lain apa lagi. Kena berdiri la sampai rumah. Kadang-kadang rasa seronok. Boleh ajar anak ni susah sikit.
Ada tu bila seminggu naik bas pemandu yang sama. Masa hari pertama muka dia masam dan marah-marah bila saya nak lipat stroller. Tak pa lah. Dalam hati mungkin dia penat kot. Bila cerita kat kak ct. kak ct kata mungkin dia gaduh dengan husband dia. Hari ke-2 pulak dia senyum bila nampak aku. dia tak kisah bila saya bagi isyarat nak lipat stroller. Bila cerita dengan kak ct. kak ct kata hari nie husband dia bagi bunga kot. nak pujuk. Hari ketiga pula,dia bagi isyarat sorry. tak boleh naik sebab dah ada 2 stroller. Siap senyum lagi dengan saya. Nie saya pulak buat cerita. saya kata kat kak ct, hari nie suami dia nak ajak dia makan malam kat luar kot.. kah..kah..kah.. gelak besar kak ct dengar cerita saya.
Ada lagi cerita. Ada seorang pemandu nie kalau saya nak turun bas. Bila saya ucap thank you..siap kenyit mata lagi.. Amboi, tak nampak ka saya bawak anak 2 orang.. hehe.. Lagi best yang sorang lagi juga. Dah hari-hari naik bas dia. kalau saya nak naik dan turun dia akan rendahkan bas supaya senang nak naik dan turun. Ada sekali tue, dalam ramai-ramai yang tahan. Patutnya dia berhenti la depan orang yang tahan. Tapi sebab nampak saya. Dia berhenti depan saya. hehe. Perasan la kejap. ahaa.
Ni cerita siang tadi. Masa nak balik dari hantar maryam. Ada sorang mamat nie bawak anjing.adus. Saya dah cuak nie. Bila dia naik saya himpit badan kat tengah ruang antara 2 stroller yang ada. Kononnya nak elak la dari terkena anjing dia. Tapi tengok-tengok dia berdiri tepi saya. Aduhai, dalam hati Allah je yang tahu. Alhamdulillah pemandu tue suruh dia ke belakang. Duduk kat belakang. Saya dengar la dia menyungut. Katanya anjing dia bukan gigit orang. Angkat bahu tanda tak tahu. Entah la...

Maxi Cosi kaler HITAM

Ok la. Banyak dah saya menaip. Memang banyak lagi cerita. Nanti la. Bulan depan saya cuti sebulan. Kak ct sekeluarga nak balik Malaysia. Masa tue nanti kalau ada kesempatan akan ceritakan balik pengalaman saya di sini.

Insyaallah jumpa lagi.

Jaga diri Jaga iman ;D


No comments: