Monday, December 1, 2008

Sentap Ke?

Assalamualaikum. Apa khabar sahabat-sahabatku sekalian.
Semoga anda berada dalam lindungan Allah swt hendaknya. Kita sering bertanya. Apa khabar awak hari ni ? Dalam pelbagai versi dan cara. Tetapi pernah tak kita bertanya ‘Apa khabar iman awak hari ni? dan saya juga manusia yang jarang bertanya soalan sebegitu. Sepatutnya sebagai sahabat yang baik, kita perlu mengambil berat soal iman sahabat kita. Moga keimanan mereka sentiasa diperbaharui dan mereka berada di atas jalan yang betul. Wallahua’lam.

Saya sering ditanya. Soalan-soalan yang membuatkan saya sedikit terkilan. Antaranya - Awak ni takde kerja ke? Atau ko ni mengelat? g la buat kerja. Majikan awak tak marah ke awak guna komputer. Macam-macam lagi. Tapi yang penting. Isunya penggunaan internet di rumah. Yang sebenarnya rumah majikan saya. Tempat saya bekerja. Terdiam saya sebentar..
Sedih dan terkilan, bercampur aduk. Adakah kerana status saya pengasuh atau
pembantu rumah menyebabkan saya di pandang rendah. Sedangkan mereka yang bertanya pun serupa sahaja. Menggunakan internet di pejabat. Ataupun pelajar yang menggunakan internet di U atau bilik masing-masing. Bezanya anda berjawatan tinggi atau berpendidikan tapi saya hanya pembantu rumah. Sedihkan kalau dibezakan sebegitu. Mungkin saya seorang yang ditanya sebegitu kerana hanya saya seorang yang bekerja sebagai pembantu rumah setakat ini.
Saya manusia biasa juga yang memerlukan hiburan dan berita serta ilmu-ilmu yang sebahagiannya diperolehi dari internet. Adakalanya saya perlu mencari bahan untuk penyampaian usrah. Mencari ilmu untuk dikongsi dengan sahabat-sahabat yang memerlukannya. Menjadi penasihat pada sahabat yang dirundung kesusahan. Saya berbeza. Saya bukan pembantu yang membuat kerja untuk majikannya sahaja. Tetapi saya ada tanggungjawab dalam kerja-kerja dakwah juga. Saya juga perlukan internet kerana di sini saya berjumpa dengan macam-macam manusia yang membuatkan saya kuat dan bersemangat. Semangat untuk berjaya dalam hidup.

Cuba anda berada di tempat saya. Jauh dari keluarga dan sahabat-sahabat. Yang mana dulunya adalah teman gelak ketawa dan penghibur anda dikala suka dan duka. Tujuh hari tujuh malam berada di rumah. Tiada rakan sekerja untuk diajak bersembang. Tiada keluarga untuk bermanja. Anda keseorangan. Yang ada hanyalah internet. Inilah hiburan saya ataupun medan untuk saya berhubung dengan rakan-rakan di Malaysia khususnya.

Anda perlu tahu beza Malaysia dan London pada musim sejuk adalah 8 jam. Dan pada musim panas 7 jam. Jadi seandainya saya di sini pagi jam 7 dan Malaysia sedang berada di jam 3 petang. Begitu lah juga yang lain. Anda kira lah sendiri. Jadi anda akan melihat saya online pada waktu pagi kerana saya mengejar waktu rakan-rakan saya yang ada di Malaysia untuk bertanya khabar atau berita terkini. Saya adalah sahabat yg tidak pernah melupakan sahabatnya melainkan mereka melupakan saya. Kebanyakkan sahabat saya bekerja dan mereka menggunakan internet di pejabat. Selepas waktu pejabat saya sudah tidak boleh berhubung dengan mereka.. Jadi inilah yang berlaku setiap hari.

Mungkin anda akan berkata. Malam kan ada. Ya. Malam memang sentiasa ada. Tetapi dengan siapa saya mahu bersembang. Semua sahabat saya sedang lena diulit intan. Tinggal la saya keseorangan di sini. Melayari internet menonton drama melayu di samping membaca blog kawan-kawan saya yang dikenali melalui alam cyber sementara menanti masa untuk tidur. Dan mungkin anda perlu tahu. Saya seorang yang sukar untuk tidur..insomnia. Meraih simpati ke? hahaha

Kalau nak diterangkan panjang lebar, memang tak habis. Alhamdulillah kerja saya sehingga hari ini berjaya disiapkan. Rumah tak pernah saya biarkan bersepah tak dikemas. Baju tak pernah saya biarkan tak berbasuh atau berlipat. Anak tak pernah saya biarkan kelaparan atau keseorangan. Rumah berhabuk saya kilatkan. Tandas berlumut saya bersihkan. Err, kerja bibik..takkan tak tau?
Kalau kita selalu mendengar cerita kurang enak tentang pembantu rumah. Baru ni saya mendengar cerita pembantu rumah yang mencuri. Kesian majikannya. Begitu juga cerita pembantu rumah yang lari. Tak lupa juga pembantu rumah yang keluar dengan lelaki yang tak dikenali. Pembantu keluar tanpa izin majikannya. Simpati juga pada pembantu yang didera oleh majikan. Err, ada juga pembantu yang cederakan majikan. Mesti ada sebabkan.
Alhamdulillah, sehingga hari ini saya sentiasa ingat saya bekerja dan jauh dari keluarga. Saya perlu menjaga nama baik keluarga dan ISLAM khususnya. Saya juga perlu menjaga adab dan aurat saya bila berada di rumah. Dan saya tahu kak ct dan akhi fauzi berasa bertuah kerana memiliki seorang pembantu seperti saya. Bukan saya nak membanggakan diri. Saya tidak pernah menyusahkan kak ct dengan kerenah atau perangai saya yang pelik. Sebaik mungkin saya juga mahu menjaga hati dan perasaan majikan saya. Saya tidak pernah keluar rumah tanpa pengetahuannya. Dan boleh dibilang dengan jari berapa kali saya minta izin untuk keluar pada hujung minggu. Dunia saya adalah rumah tiga tingkat ini dan juga internet. Penting tu INTERNET. Saya ada kemahiran. Dan saya tidak perlu diajar untuk menguruskan hal rumah dan anak. Cewah, macam berlagak la pula.. HAHAHA.
Saya berusaha untuk menjadi pekerja yang baik dan tidak mendatangkan masalah pada mereka. Anda perlu tahu saya bukan sengaja datang ke London menjadi pembantu kerana saya tidak layak menjawat jawatan lain. Saya seorang guru sebelum datang ke London. Tujuan sy datang ke london selain menjadi pembantu adalah peluang untuk melihat negara orang. Apabila saya tamat kerja nanti saya akan pulang ke Malaysia samada menjadi seorang guru kembali atau menguruskan bisnes yang sedang saya rancangkan sekarang.

Jadi harapan saya, pada mereka yang mempunyai pembantu. Cubalah hargai mereka sebagai manusia biasa. SESAMA MANUSIA. Seandainya mereka tiada anda tahu bagaimana letihnya menguruskan rumah dan anak-anak seharian. Mungkin pembantu anda tidak seperti saya. Mereka datangnya dari Indonesia atau negara miskin yang datang mencari rezeki. Pemikiran dan cara hidup mereka memang berbeza dengan saya. Kadangkala anda perlu fikirkan dan cuba bayangkan anda di tempat mereka. Anda melihat saya sebagai seorang pembantu tapi dari sudut berbeza. Saya seorang pembantu yang mempunyai kemahiran IT dan ilmu yang boleh dikongsi. Saya berkongsi suka dan duka hidup di London di sini. Sama sekali berbeza dengan pembantu anda yang datangnya dari Indonesia, Thailand, China atau mana-mana negara sekalipun. Sekalipun anda mempunyai pembantu yang lebih hebat dari saya. Mungkin berkelulusan ijazah. Tetapi mereka mungkin ada pertalian darah dengan anda. Yang sanggup membantu anda menjaga makan pakai dan anak-anak anda. Tapi saya berani bertaruh. Kebanyakan pembantu anda datangnya dari negara yang saya sebutkan di atas. Hanya segelintir sahaja yang mempunyai pendidikan. Dan saya tahu mereka juga seperti saya. Menggunakan internet untuk berhubung dengan sahabat dan keluarga.

Maaf seandainya coretan saya pada malam ini ada menyinggung perasaan anda atau pun membuatkan anda kurang enak. JANGAN TERSENTAP DENGAN LUAHAN SAYA okey. Ini adalah luahan rasa saya yang terpendam selama saya berada di London. Mungkin anda melihat saya seronok di sini. Tapi ada masa saya juga manusia biasa. Yang punya rasa apabila disoal dengan soalan di atas. Rasa terkilan dan sedih. Dan ini mungkin sedikit sebab mengapa saya sudah jarang atau mungkin susah hendak dilihat online di YM. Kerana saya malas apabila diaju soalan di atas. Maaf kepada semua yang mencari saya di YM.
Sekiranya ada apa-apa berita atau khabar anda jangan segan silu untuk meninggalkan jejak. Sekiranya saya ada dan selalunya memang akan ada cuma tidak menonjolkan diri sahaja. Saya akan membalas jejak anda. Insyaallah.

Sekali lagi saya minta maaf JUTA-JUTA di atas entry saya hari ini yang sedikit sensitif. Saya perlu menulis. Supaya anda akan cuba memahami situasi saya yang keseorangan di sini dan moga anda akan menghargai pembantu anda di rumah. Kerana saya adalah pekerja yang sangat bertuah. Mempunyai majikan yang sangat baik. Baik dalam semua perkara. Moga hari mendatang saya tidak dihujani dengan soalan di atas.
Terima kasih kerana memahami.
wallahua’lam..

No comments: