Thursday, August 27, 2009

Karipap Oh Karipap

Dah lama tak buat karipap. Rasanya kali terakhir saya buat tahun lepas kot. Lama tu.hihi. Punyalah malas nak buat bukan sebab susah tetapi saya tak pandai nak mengelim. Semalam buat pertama kali untuk tahun ini di bulan yang penuh keberkatan ini saya memberanikan diri untuk membuat karipap.

Bukan sebarang karipap. Ini karipap saya kelim sendiri tanpa menggunakan acuan. Semalam ya saya buat sorang-sorang tapi hari ni dengan rela hatinya ketiga-tiga anak dara yang saya jaga nak membantu.

Mula-mula Syakirah yang datang dapur jenguk saya buat apa. Bila dia tahu saya tengah buat karipap terus dia dengan sukarela nak tolong.

Saya ajar sekali je. Terus dia dapat tangkap. Alhamdulillah, mudah kerja ummi lepas ni kalau nak makan karipap. Dah ada pembantu yang pandai mengelim.

Cantikkan..?

Saya pun terkejut bila perhatikan dia mengelim dengan senang tanpa merungut tak tahu atau tak cantik. Err.. sebenarnya saya malu ju
ga kalau nak bandingkan umur saya dengan dia dalam hal ni. ekeke. Tak pa. Tak pa. Ada lagi orang yang tak pandai kan. Lalalaaaa.

Ini Fatimah punya hasil keliman. Dia beza sikit dengan kakak. Apa yang saya nampak dia sedikit tertekan bila tengok hasil kerja Syakirah yang menjadi. Dia pun nak juga hasil tangan secantik yang dibuat oleh kakak. Di sinilah saya mainkan peranan memberikan dia semangat supaya tak putus asa dengan hasil kerjanya yang baru berusia lapan tahun. Saja saya bandingkan dengan diri sendiri yang dah 'tua' ni baru nak belajar buat karipap. Alhamdulillah lama kelamaan dia enjoy dengan hasil kerja sampaikan terhasil karipap mini lebihan tepung yang terakhir. Punyalah excited nak tunjuk kat ummi dia.

Yang ini Maryam punya. Sejak semalam dia menolong saya dengan menggunakan garpu. Jadi saya tak kata karipap. Ini namanya curryfolk. kehkehkeh.


Ehm.. Ehm.. Sakit tekak la pulak bila tengok gambar ni. haha. Dah tua-tua ni baru ada kesedaran nak mengelim karipap. Terasa lambat juga bila dikenang-kenangkan balik. Bukan susah sangat pun bila buat. Yela, dulu masa dengan mak ada dia. Bila buat karipap samada guna acuan atau mak yang kelimkan. Leceh la nak kelim-kelim ni. Masa tu Allah saja tahu betapa SUSAHNYA nak mengelim. Saya tahu nak senang saja. Orang muda la katakan. Tahu nak NGAP saja. Haha.


Boleh buat niaga ke ni. Dah la kat sini takde Bazaar Ramadhan. Kalau jual boleh laku apa. haha. Perasan. Baru buat sekali dah ada hati nak menjual. Takpa Takpa. Nanti balik Malaysia kita buka gerai depan rumah. ekeke.

Lepas habis siap semua karipap tu terasa letih sangat. Turun bilik nak solat tapi nampak katil terus BOOM. Lena. Dapat la lelap 20 minit lepas tu terus bangun solat dan tolong kak ct kat dapur masak.

Ehm, saya rasa bukan letih sebab buat karipap tapi letih sebab ajar anak-anak mengelim karipap. Apapun saya sangat seronok. Nampak gaya saya kena fikirkan apalagi kuih yang boleh dibuat bersama mereka.

Wassalam.

No comments: