Wednesday, August 26, 2009

Sehari Sebelum Ramadhan Tiba

Alhamdulillah selesai sudah puasa untuk hari pertama dan pada saat ini saya masih lagi berjaga sementara menunggu sahur pula. Lebih kurang sejam empat puluh lima minit lagi bibik nak kena perhangat nasi dan lauk untuk sahur pula. Jadi untuk mengelakkan kejadian semalam dari berulang, lebih baik saya berjaga sehingga selesai sahur kemudian barulah tidur.

Sementara tu meh la layan cerita bibik sehari sebelum ramadhan tiba. Pada hari Jumaat yang penuh keberkatan lepas, Maryam, Husna dan saya berkesempatan berjalan-jalan di sekitar Tower Bridge London. Setengah hari di Tower Bridge sahaja. Berbaloi. Sangat-sangat berbaloi bila melihatkan hasil yang ditembak bertubi-tubi. Kalau real memang hancur dah Tower Bridge tu jadinya. Hihi. Nasib senapang saya bukan dari jenama yang mahal. akakakaaa. Kalau tak memang bersepai dah Tower Bridge tu dek penangan senapang saya..heheehh.

Seawal jam 12 tengahari hujan renyai membasahi kota London ketika saya dan Maryam berada di kedai cenderamata menyebabkan kami terpaksa berteduh seketika di dalamnya. Maryam pun memang berhajat mahu membeli cenderamata untuk dibawa ke Syria. Dah alang-alang berada dalam kedai maka aktiviti membeli poskad memang tak dilepaskan begitu sahaja. Tak banyak pun saya beli. Cukuplah lima keping untuk menambah koleksi yang sedia ada. Lain kali beli lagi.

Tak lama kemudian Husna sampai untuk menyertai acara menembak kami. Ehh, menembak tak best la. Memanah. Rindu pulak nak pegang busar lagi.

Kami bermula di sekitar Tower of London dalam keadaan cuaca yang mendung dan hujan masih berbaki sisa-sisanya.

Oh ya. Dalam duduk menunggu Husna sebelum hujan turun dan kami berteduh di kedai souvenir mata saya tertancap di kedai Fish & Chip yang bertanda HALAL. Perghhh.. apa lagi dalam duduk berkira nak dengan tak nak makan sedar-sedar dah hulur 5.50 pound dekat cashier. Yum.. Yum.. sedap bangat sampai satu ketika saya dah mula rasa loya sebab kuantiti yang diberi memang banyak. Ni pun dah kongsi dengan Maryam. Jadi kalau sesiapa yang datang sini rasa nak makan Fish & Chip jangan berlagak nak makan sorang melainkan korang memang hantu ikan. Lagi-lagi orang yang tengah diet macam saya. Bluwekk. Tarik tudung kang baru tau. ekekee.

Masa mula jalan cuaca sekejap panas sekejap mendung. Memang UNSANGKARABLE betul cuaca hari ni. Bila tengok langit sekejap berawan sekejap cerah. Magic betul awan yang banyak kat langit masa tu. Entah kemana dia menghilang lepas tu datang balik.


Tetap cantik, menawan dan tertawan walaupun di bawah awan kelabu.

Dalam duduk ralit berjalan dan bersembang tiba-tiba mata tertancap pada jambatan yang sedang dinaikkan secara perlahan-lahan. Masyaallah, memang teruja betul masa tu. Memang kena masa dan ketikanya kami hampir dengan jambatan. Peluang keemasan ini memang tidak dilepaskan begitu sahaja. Sambil melihat dengan mata kasar tangan tak sudah memetik butang kamera sebagai tanda ingatan semasa berada di sini. Alhamdulillah. Syukur sangat.

Oh.. rupanya ada kapal besar mahu lalu.

Tiba-tiba teringat satu teka teki semasa kecil.

Kapal lalu dimana? ;D


Semasa di atas jambatan.

Sporting mereka melambai pada kami di atas jambatan.

Penerangan tentang Tower Bridge

Bangunan yang berbentuk peluru atau mentimun itu nama timangannya ialah Gherkin.

Sebelum ini saya mengandaikan ini adalah London Bridge tetapi apabila tiba di sini buat pertama kali pada 2008 andaian saya silap sama sekali. Ini adalah Tower Bridge manakala London Bridge merupakan jambatan yang biasa sahaja rekabentuknya terletak antara Kota London dan Southwark merentasi Sungai Thames. Sekali lagi lagu London Bridge is falling down bergema di telinga.

Burung merpati mendapat habuan roti berintikan marjerin, strawberry dan nutella.

Kuatnya budak perempuan ni. Hehee.

Ini adalah kapal apa ntah..? Lupa la plak. Haha.
Yang saya ingat kapal ni memang dibuka untuk orang ramai masuk melihat. Saya..? Ambil gambar saja. Hihii.

Tengok.. Sampai gambar bas persiaran tak mewah pun nak diambil. Haha.

Ok. Sudah. Wassalam.

Psss- Maaf cerita ini sudah diperam sehingga hampir menjadi pekasam. Errkk, tak habis-habis nama pekasam yang glamer. Saya menulis sejak hari puasa pertama lagi. Hari ni baru mampu menghabiskannya. hihii.

2 comments:

Marsha~ said...

isshh.. rindunyaaaaaaaaa kat London.. tgk fish n chips tu teringat chips kat Ambleside.. Sgt gemok dan sedap.. Addusshhh, teringin nak makan pulak.. :(

Fazlinil Irma said...

marsha...kena dtg lg la nampak gaya..ekekeee