Saturday, September 26, 2009

Aidilfitri Di Perantauan.

Dah masuk hari raya ketujuh. Mak masih di kampung berhari raya bergembira bersama sanak saudara. OHHH... SAYA SANGAT JELES OKEYHH. Dah la duduk jauh( sapa yang suruh. haha) kat sini. Raya pun sehari ja. Sangat sedih tapi seperti biasa nanges dalam gelap je.

T____________T.

Ok. Tak payah nak berdrama lagi. Jom nak kongsi cerita raya saya di sini. Sebelum tu nak bagitau kat hangpa semua. Ada jugak yang bagi soalan sengal kat saya.

' Bestnya... kak ema raya kat London.'

HaHaHaHaHaaaa. Oitt, gelak sikit-sikit sudah la.

Wahai adik tersayang. Meh kakak nak habaq sikit.

Hujan Emas Di Negeri Orang, Hujan Batu Di Negeri Sendiri.

LEBIH BAIK LA NEGERI SENDIRI.

Sendiri Mau Hengaatt..!! Sapa suruh keja jauh-jauh...

Dam.. Dam..dum.. Bunyi mercun.

Eh... bunyi mercun bukan ke KEBabOOOOmmm..!! :P

Alhamdulillah tahun ini merupakan tahun kedua saya beraya di perantauan. Huk.. Huk.. Sedih tu sememangnya tak dapat lari dari semua orang yang jauh dari keluarga tersayang. Lebih-lebih lagi Malaysia. Macamana buruk pun keluarga kita mereka tetap darah daging kita. Terima dan sayangi mereka sementara masih ada. Pesanan khidmat masyarakat dari bibik di London. agagaaa.

Tahun ni hari raya di London jatuh pada hari yang sama berbanding tahun lepas di mana kami berhari raya awal sehari dari Malaysia. Memang kelam kabut sampaikan rumah pun tak sempat nak kemas. Dah tu nak berwebcam dengan family pun tak syiok sebab orang dok kalut nak buka puasa yang kami dah beraya. Waaa.. kenangan.

Solat hari raya di buat dalam empat sessi memandangkan ruang solat yang kecil tidak dapat menampung bilangan muslim yang ramai. Kami solat pada sessi kedua jam 8.30 pagi.

Masuk je masjid suara yang pertama MENERJAH telinga bibik ialah alunan takbir yang sangat keras. Takde mendayu-dayu macam kat Malaysia OKEY. Camna nak bagitau eh. Kira imam tu sebut sahaja Allahuakbar. Allahuakbar. Allahuakbar. Memang tak sempat nak layan jiwang-jiwang la. AIRMATA SYAWAL pun takde nak dititiskan. Hahaha. Nak gelak tapi dalam hati je. Ni la namanya pengalaman.

Lagi cerita menarik masa rakaat kedua imam lupa nak angkat takbir. Terus je dia baca alfatihah. Sempat ditegur oleh makmum lelaki dan terus dia angkat takbir. Nak buek camno. Raya setahun sekali je kan. Tu tandanya imam pun manusia biasa.Melakukan kesilapan juga.

Seusai solat raya imam memberi sedikit peringatan tetapi yang mencuri perhatian dan dibuktikan dengan nasihat imam bila beliau dengan nada tegasnya memarahi makmum yang bangun meninggalkan masjid untuk pulang sedangkan selepas solatlah masa untuk mendengar nasihat dan berdoa bersama-sama. Depa lapaq kot. Haha.

Balik je rumah terus masuk pejabat. Keletung Keletang siapkan makanan. Dah lepas siapkan makanan kalut nak siapkan hidangan untuk jamuan hari raya. Kak ct buat open house hari pertama. Nak dipendekkan cerita saya sempat beramah mesra dengan Husna dan kawan-kawan dia je. Lepas je dorang balik saya pun kemas dapur dan penuhkan semua bekas makanan.

Habis selesai semua tu terus tanpa membuang masa saya turun masuk bilik nak TIDO. Masa tu dah tak kisah dah bunyi bising budak-budak berlari. Yang saya tahu nak pejamkan mata ja. Mana tak penatnya. Semalaman tak tido sebab EXCITED nak raya. Kah Kah Kah. Bibik TIPU.

Sampaikan nak solat maghrib pun Fatimah yang gerakkan sampai DUA KALI. Punyalah dia risau saya tak bangun. Huhu. Dah lepas solat maghrib dan isya' terus naik atas masuk pejabat. Apalagi... sessi mengemas la pulak. Nasib ada Syakirah temankan dan tolong mengemas. Sambil mengemas kami menonton cerita Matilda. Nak lagi tambah kerja sambil tengok tv sempat lagi ikat aiskrim bandung sebab air tak habis. Hihi.

Pukul dua pagi baru siap mengemas. Maka dengan itu berakhirlah sudah cerita raya saya di London.

Amacam. Best tak korang baca...? Haha. Saya menulis ni pun rasa malas je nak publish. Takde meriah pun. Err. Terus terang langsung tak meriah.

Baju raya TAKDE. Tiga tahun pakai baju yang sama. T_________T
Kasut raya TAKDE.
Tudung raya TAKDE.
Beg raya TAKDE.
Kerongsang raya TAKDE.

Mercun dan bunga api TAKDE. Sadis betul. Kalau kat Malaysia siap di maki hamun orang yang main mercun. Bising menggangu ketenteraman awam.

Semuanya diraikan secara SEDERHANA. Benar-benar terasa berbeza berbanding dengan Malaysia.

Apa yang penting ramadhan dilalui dengan sebaiknya. Alhamdulillah. Terasa betapa sekejapnya masa berlalu sehinggakan terasa sayu dan sedih pabila mendengar imam mengalunkan surah dari juzu' 30 pada malam terakhir tarawih. Sekejap sungguh. Terasa sedikit sangat bekalan amalan yang dipersembahkan di bulan ramadhan ini. Masyaallah. Moga Allah panjangkan umur kita untuk menemui ramadhan lagi. Insyaallah.

Ehm.. Siapa yang tanya gambar raya tu. Jawapannya. TAKDE jugak. Hahaha. Adalah tiga keping gambar saya dengan Fatimah. Tu pun kalau tengok takde bezanya dengan gambar hari-hari lain yang diambil. Lain semua gambar anak-anak terutamanya Fatih.

Takpalah.. ( sambil airmata bergenang...) Semua yang dirasa ni adalah PENGALAMAN. Kalau saya tak kerja di sini saya tak merasa. Bila dah rasa ni barulah tahu susah senang suka duka duduk di negara orang. Semua ini membuatkan saya kuat ( err.. yeke ke..? ) untuk meneruskan kehidupan. Adakalanya kita perlu berkorban untuk menikmati sesuatu yang kita inginkan. Ini jalan yang saya pilih. KENA TERIMA. Nak muhasabah diri lagi. Ada lagi orang yang lebih susah dari saya. Lebih sedih dari saya. Lebih teruk dari saya. Yang penting bersyukur dengan nikmat yang Allah beri.

Salam Aidilfitri. Maaf Zahir Dan Batin.

No comments: