Thursday, October 29, 2009

Butter Prawn Edisi London.

Dah lama tak buat entry makan. Memang hari-hari memasak. Lauk yang berulang. Dah jemu rasanya nak cari resepi baru. Rasanya habis dah kot semua resepi ayam saya cuba. Melainkan yang kena perap. Saya malas.

Asalnya nak cuba resepi ni semalam. Memandangkan hujan turun dengan lebatnya. Kensel. Kang tak pasal-pasal bukan jadi butter prawn. Mahu jadi Tear Prawn. KahKahKah. Sudah. Sudah. Alhamdulillah emosi dah stabil.

Jom layan entry yum yum. Walllaaaahhh....

Percubaan pertama bila memasak ni ialah Try and Error. Lebih-lebih lagi orang macam saya yang memang sangat jarang makan luar. Kalau makan luar pun kedai yang sama menu yang sama. Tak order bihun atau kue tiaw tom yam . Saya akan order Kue Tiaw Goreng Basah. Wallaaah. Teringat la plak kedai makan paling sedap kat Kuala Terengganu. Entah ada lagi entah tidak. Gulp. Telan liur.

Orait. Teruskan membebel. Malam ni bibik happy. Ada berita gembira yang bakal menanti. Jeng... Jeng... Jengg. Sampai masa akan diberitahu. HaHa. Tak suspen sudah.


Nampak gambar di atas? Tak nampak pakai teropong. Pinjam kat chika. Dia ada teropong. HiHi.


Gambar yang pertama adalah percubaan yang berjaya. Ewaah. Sapa cakap. Cuba panggil chef wan tengok. Dia cakap apa. Berapa markah dia nak bagi. Pheewiitt. Perasan je lebih bibik ni.


Gambar yang kedua bibik pandai-pandai tambah susu segar. Konon nak bagi adunan cair. Haram TAK MENJADI. LEMBIK. Padan muka.

Nak tambah lagi memadai-mandai bibik buat sarang tu dengan api yang SENGAJA dipasang. Cara asal kata biar minyak tu betul-betul panas. Tutup. Tuang adunan dan kacau biar bersarang. Bibik menderhaka.


Sooooooooo... Tadaaa daaa. Inilah hasilnya seperti udang goreng berempah je lagaknya. Gelak saya bila dah siap. tang mana butter prawn pun saya tak tahu. sumpah garu kepala saya. HAHAHA.

Sepatutnya. Ya. Sepatutnya kalau tak derhaka. Udang yang digoreng tu perlu dimasukkan sekali ke dalam adunan telur yang sedang dimasak. Kemudian kacau sehingga adunan menjadi sarang. Ini dah bibik baca arahan pun tak habis . Tu yang jadi memandai-mandai. Kan dah kureeeeng menjadi. Hii.

Ada juga yang saya baca dia just tabur je kat atas. Ehm, dah banyak sangat resepi jadi keliru pula. Andalah yang tentukan kat mana sedap. Saya memang tak tau. HuHu.

Ok. Nak resepi. Taip aje Butter Prawn. Macam-macam versi ada. Pilih mana suka. Memandangkan versi bibik belum menjadi. Dua bulan lagi kenalah cuba lagi. Resepi ini sesuai untuk mereka yang nak GEMUK je. Yang dah gemuk dan comel tak payah la ye. Marilah kita berusaha secara jemaah untuk kurus.

Semalam jumpa dengan sorang adik junior MATRI. Kurus sangat. Dia pulak nak gemuk. Haha. Terbalik.

Cubalah resepi di bawah. Klik saja di nama mereka.

Rinn Chan

Chetam


blog resepi

Nak lagi sedap kena g kedai la kan. Sure tak fenin sedap ke idok. Kat mana yang sedap. Korang lagi tau. Bibik ngak tahu dong. Hihi.

Selamat mencuba.


2 comments:

Kamal Arshad said...

caya la, resepi rupa macam kat kedai. 82% markah dari saya, tu markah presentation ja tau.

Fazlinil Irma said...

waaahhh.. dah dapat A ni..
tenkiu.. tenkiu..