Tuesday, October 2, 2012

Bunga Anemone.

Assalamualaikum wbt...


Semalam baru balik dari Kuantan. Lega dah selesai kelas yang diidam-idamkan. Minggu lepas pegi kelas buttercream dua tingkat. Balik KL dulu. Sabtu lepas pegi lagi untuk kelas fondant pulak. Dua minggu berturut la jugak saya berada di Kuantan. Sempat meronda sekali dekat East Cost Mall. Nasib kepala ting tong je petang tu. Lepas makan dan borong stok makanan untuk tiga hari, terus berkhemah dalam bilik hotel je. Memang syurga betul dapat berehat sambil baca buku. Bila mata ngantuk je terus pejam tanpa rasa bersalah. ~Ewaahh.. bestnya kalau dapat buat selalu~


Dah berehat tiga hari.. ni yang bersemangat masuk ofis pukul 6.45 pagi. :)


Saya tunjuk hasil saja la na. Masa kelas memang fokus betul. Tak sempat nak ambil gambar. Sapa yang buat fondant tau aje lah camana payahnya nak menguli fondant yang keras tu. 


Saya mengelat... suruh suami Kak Fad canai fondant terus atas kek saya. Tak yah tunjuk atas dummy. Hahaa. Budak malas tau nak balik cepat aje. :P







Masa belajar ada sorang lagi teman. Kak Za nama dia. Masa nak buat pemilihan warna tapak. Kak Za pilih pink. Saya dengan senang hati pilih biru. Bila masa nak buat hiasan. Memang ngam sangat la tukar warna sesama kami. Memang cun betul..!! ~ puji kek sendiri~








Tak cukup ambik gambar dalam kelas. Balik hotel petang tu sambung lagi dekat bilik. :P


Jadi layan aje lah gambar yang sama. Saya tengah rajin nak tunjuk. Bukan apa.. senang nanti sapa-sapa nak order. 







Selesai... Alhamdulillah... Rasanya untuk tahun ni saya nak tutup buku dulu. Nak fokus dengan apa yang dah belajar dan mula buat latihan. Kena bagi tumpuan lebih untuk fondant. Beli barang. Praktis buat. Nanti bila dah yakin baru boleh ambil order dengan cemerlang.


Ada tapinya kat sini... Selalunya yang buat saya tak cemerlang lagi tak terbilang jauh sekali nak gemilang bila ada sesetengah pelanggan yang bertanya. 'Akak... saya nak order kek fondant. macam ni... macam tu.. begini..... begitu.. yadaa.. yadaaa..."


Saya tanya, "Nak ambil bila..?"

Pelanggan, "Esok boleh tak kak.."


Hadoiiiii.... terus saya jawab. "Maaf ya, esok tak sempat."


Terus tutup order. Bagi saya yang masih lagi AMATUR (baca 6 harakat) memang perlukan masa yang lama untuk siapkan sebiji kek fondant. 


Buat bakal pelanggan yang saya kasihi lagi sayangi ( perempuan saja) pada masa akan datang. Tunggu sampai saya umumkan bila bersedia nak ambil tempahan.


Untuk tempahan kek fondant, sila tempah 1 BULAN SEBELUM TARIKH MAJLIS. Paling lewat pun 2 MINGGU. Senang untuk saya tolak order lain dan fokus pada tempahan korang.


Berapa harga kek..?


Ehmmm... saya bagitahu awal ya. Senang korang nak himpun duit siap-siap. Tak pun tengok bujet dalam poket, cukup dak nak order kek fondant. 


Harga untuk saiz Choc Moist Cake 8 inci design BUNGA ANEMONE ialah RM280


Saya nak letak harga pun ketar. Bila ditimbang sukat masa, tenaga dan seni yang dilaburkan untuk menyiapkan sebiji kek. Inilah harga yang berpatutan. 


Saya tak kisah orang nak kata mahal. Mai duduk kat tempat saya. Baru lah tahu susah senang nak siapkan sebiji kek.


Lagipun seni ni memang subjektif. Kan..? :)






5 comments:

Shana' said...

Cantiknye...sweet je kaler baby pink n blue. Irma mmg kuat berusaha majukan diri. Wish u luck...hope someday boleh order dgn awak...:)

Kathy Tuah said...

kemas je kek tu.. cantik! sy pun teringin nak order kat akak.. mana tau ada rezeki nanti kan :)

Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P said...

kek fondant mmg cantik. dan masa nak membuat nya pun lama.. harga tu pada saya berpatutan

IntaNBerliaN said...

warna biru + pink mg cantik.. nmpak soft je.. :-)

IntaNBerliaN said...

warna biru + pink mg cantik.. nmpak soft je.. :-)