Friday, February 5, 2010

2 Hari Sesudah 2 Tahun...

Alhamdulillah...

Alhamdulillah...

Alhamdulillah...


Dah dua tahun saya berada di London. Sihat. Gembira. Seronok. Montel. Comel. Errr.. Perasan. Bluweekk. Hik Hikk. Macam ni la. Tak berubah-ubah pun dari segi fizikal. Macamana datang dua tahun lepas. Macam ni la juga sekarang. BELUM BERUBAH. T____T. Mak dah bising. Bila nak kurus..? Chaiyoookkk Irma..!! ;P


Apa yang saya perolehi sepanjang dua tahun berada di London.

SATU... Saya menjadi manusia yang SABAR dan sentiasa berusaha untuk MENJADI LEBIH SABAR. Dulu sebelum datang ke Londo
n saya memang seorang yang KURANG SABAR. Cepat marah. Anak no tiga la katakan. HeHe. Bila berada dalam suasana yang soleh. Melihat sendiri bagaimana sabarnya kak ct dan suami melayan kerenah anak-anak. Membuatkan saya berfikir. Proses balik diri. SAYA MESTI BELAJAR BERSABAR.


DUA... Saya semakin pandai MASAK. ececee. Yolah tu
. Dulu saya tak reti masak kari. GAGAL. Ingat lagi kari yang dimasak tak naik minyak. Punyalah ngelat. Saya letak minyak masak lagi masa dah masak. Pun tak naik juga minyak. wawawaa. Sadis betul bila ingat balik.

Sekarang. Pejam mata sebelah pun gerenti jadi punya.
Hehehh.

Saya dah cuba kebanyakan resepi barat. Di Malaysia dulu memang saya TAK PERNAH masak semua menu yang saya cuba di sini. Mak pula memang bukan PAKAR dalam masakan barat ni. Setakat makaroni bakar tu boleh la. Yang lain memang saya takkan dapat belajar dari mak. Kena belajar sendiri.

TIGA... Saya semakin menghargai KELUARGA. Jauh kan. Mana boleh sesuka hati nak balik hujung minggu macam dulu. Telefon la sebagai penghubung kasih antara saya dan mereka. Kadang-kadang tu seminggu sampai dua tiga kali saya hubungi mereka. Bila ada masalah saya yang jauh ni jugalah menjadi pendengar yang setia. Cuba mencari penyelesaian ataupun paling kurang tadah telinga untuk menjadi pendengar. Nasib la telefon sini murah.


EMPAT... Jauh perjalanan luas pengalaman. Betul. Saya setuju dengan kata-kata ini. Tak dapat disangkal. Merasai pengalaman berjalan melihat budaya, cara hidup dan pemikiran mereka dari apa yang ada sekarang membuatkan saya kagum dengan mereka. Tak banyak. Sikit je. Mana yang baik saya ambil. Yang buruk tolak buang jauh. Piuuuunnngggg... masuk lombong..!! ;D


LIMA... Masa yang flexible. Best oo kerja jadi bibik ni. Bangun pagi lepas solat subuh boleh golek-golek atas katil. Tak payah mandi dah boleh pergi kerja. HaHa. Ikut suka hati je nak kerja macamana. Tak payah fikir nak gosok baju apa. Nak pakai baju mana. Haaa.. lagi best. Dah dua tahun tak buat baju baru. Betapa jimatnya saya. HuaHua. Jimat kat situ. Boros kat lain. akakaka. Lagi best, Tension tu takde. Boring je kadang-kadang datang. Tu pun tak lama. Bila fikir orang lain yang tension kerja. Saya kira kenapa perlu merungut..? Ini kan pilihan saya.


ENAM... Saya dapat bawa mak jalan-jalan di London. Lebih manis lagi makcik dan opah menemani mak sepanjang dua minggu mereka di sini. Kepuasan yang tak dapat nak diluahkan dengan kata-kata. Sampai sekarang bila dikenangkan balik airmata saya akan bergenang. Bukan kerana sedih. Tetapi saya gembira kerana dapat memenuhi hajat mak untuk melihat negara orang.


Eehhmm.. cukuplah. Malas nak fikir apa lagi. Kalau disambung memang panjang berjela. Udah-udah ler tu...!! :D


Ada juga suara-suara yang mempertikaikan kenapa saya berhenti dari mengajar dan ingin bekerja sebagai pembantu rumah. Rugi
kata mereka dengan pengalaman yang saya ada sebagai seorang guru. Ada juga rasa menyesal masa dengar kata-kata mereka. Saya ni kan degil. HeHe. Kalau saya nak. Saya akan buat bagi jadi. Masa tu saya tak kisah apa orang nak cakap. Yang saya nampak masa tu. SAYA DAPAT PERGI LONDON. Whooaaaa... seronok tak yah cakap la ok. Kalau nak harapkan kerja sebagai guru swasta memang TAKKAN DAPAT MERASA.


Bukankah ini namanya PELUANG. Alhamdulillah, peluang yang saya rebut ni sedikit pun tidak merugikan malahan memberi keuntungan yang berlipat kali ganda.


Insyaallah. Pengalaman yang saya dapat di sini akan membuka peluang yang lain untuk saya semasa di Malaysia nanti. Moga Allah permudahkan urusan saya. Ameen...


Tahukah kamu. Bila berjauhan dengan keluarga. Di
mana tiada siapa yang menjaga kamu. Tiada siapa yang menemani kamu. Maka kita akan meletakkan Allah sebagai tempat bergantung sepenuhnya. Nak tak nak memang kena yakin Allah sebagai pelindung. Itulah yang saya rasa selama berada jauh dengan keluarga. Adakalanya saya berjalan seorang diri. Tiada teman. Memang kepadaNYA jualah saya memohon perlindungan. Alhamdulillah. Selagi mana niat kita betul. Tidak melanggar batas-batas syariat. Selagi itulah Allah akan bersama kita. Kena yakin. Bukan setakat hari ini tapi untuk selamanya. Insyaallah..



Ada kawan-kawan yang dah mula bertanya.


Ma.. nanti bila awak balik. mesti awak rindu dengan Fatih kan..??


T_______T

Bukankah pertemuan itu sahabat kepada perpisahan.



5 comments:

Chika Chika said...

kakak mmg bibik super. bukan calang2 bibik. ni bibik educated ni.

tahniah dah 2 tahun kat london. dah boleh simpan pengalaman mcm2

Anonymous said...

salam kak irma,boleh x cte serba byk sket hal akak..saye dah start konpius byk ni.huhu.fatih tu sape pulak..
mcm mane akak start pegi london, akka buat ape,etc2.huhu
tu pon kalo akk x keberatan.kalo x,xpe.saye paham :)

take care kak!

Fazlinil Irma said...

terima kasih chika..
kompem nanti xtra luggage bila nak balik. nasib x kena charge. simpan dlm hati je. hehe.

Fazlinil Irma said...

ain.. baiklah. nanti akak cerita. hehe

syumul said...

sangat sangat sangat sangat setuju dengan frasa terakhir

dan pengalaman itu juga pernah saya alami

pergantungan memang 1000% kpd Allah, diulangi one thousand percent = berkali-kali ganda lagi drpd 100%

itulah hidup perantau kan?

bila kita boleh jumpa ye?? menghitung hari dan fulus..huhu

ex warga asrama yg akak jadi wardennya =)
syumul