Sunday, June 7, 2009

Menerai Facial Sauna Yang Kureng Best

Assalamualaikum wbt

Sabtu yang mendung. Sangat bosan duduk di rumah. Malas nak keluar tapi sangat rajin untuk menjala di atas dapur. Hahaha. Hari ni bangun pukul 8.30 pagi. Jangan terkejut okay. Ni pun dah paling awal dari orang lain. Yang lain pukul 11 baru turun. Hehe.

Berangan semalam nak masuk dapur pukul 7. Tapi hampeh je. Sedar-sedar dah pukul 8.30. Bersiap ala kadar. Eceehh. Lagak macam nak keluar pergi kerja saja. Sedangkan kerja dalam rumah je. Tak mandi pun tak pe. Keh Keh Keh.

Dah 8.30 baru naik atas masuk pejabat. Termenung dulu nak masak apa pagi ni. Kononnya dah lambat dan sedang memerah otak mahu masak sarapan yang paling ringkas. Errk, idea tak keluar. Semua keluar masakan yang renyah dan lambat nak siap. Huaarghhh.. macamana ni. Lagi-lagi dalam kepala sejak semalam nak buat roti jala.

Nak tak nak, tangan ni cepat je buka buku cari resepi roti jala. Mula-mula buat satu adunan dapat 20 keping ja. Dah malas nak menjala, saya melempeng je bancuhan yang kedua. Sampai dekat meja makan, roti jala dah tinggal tiga keping. Syakirah dengan Fatimah belum turun.

Kena pula masa Syakirah makan dia suka pula.
Dah habis dia merunggut. Tak nak makan lempeng. Depan-depan saya cakap tak sedap. Huhu. Kecik hati tapi malas nak tunjuk. Diam aje la. Lagipun budak-budak.

Fatimah awak-awal dah memang tak nak. Tapi bila sa
ya masuk dapur nak masak makan malam. Saya tengok boleh je dia makan. Huh, saja je.

Bila dah petang tinggal tiga keping lempeng, saya la yang perabiskan. Kalau tak memang masuk tong sampah la alamatnya.

Aik.. mesin apa ni..? Hehe.. Orang perempuan sure tahu kan. Tak tahu jugak. Meh nak bagitau. Ini mesin facial sauna namanya. Ataupun saya panggil wap muka je. Haa. Jangan terkejut. Hehehe. Saya beli dekat car boot sale 1 pound je minggu lepas. Semalam baru berpeluang nak merasa macamana rasa sauna mesin ni.


Ehm. Bila dah cuba. Biasa je rasanya.Tak boleh lawan wap muka yang saya buat di Malaysia. Kat Malaysia dulu tiap-tiap minggu saya akan buat wap muka sendiri. Kebetulan mak suka makan sireh. Jadi saya akan mengecek sireh dengan akar-akarnya sekali untuk dibuat wap muka. Waahh, memang best. Terasa segar muka dengan aroma sireh. Tak percaya. Cubalah.

Hari ni saya masak resepi Kambing Kicap Panas. Perrghh, memang panas. Bukan panas sebab kambing. Tapi sebab ada lada hitam. Kena pulak anak murid ni kan memang suka menderhaka. Main tumbuk je lada hitam dengan banyaknya. Kononnya sedap la kan. Hahaha. Memang la sedap perutku sedang kepanasan. Waah. Taubat insaf sekejap. Resepi. Nanti saya buat entry khas tanpa ada repekan ye. Hehe.

Ini budakkan sudah semakin keletah sangat. Mulutnya cot cet cot cet nak bercakap. Suka sangat bertanya. Soalan dia. 'Apa ni?' 'Apa ni?'. Eee.. geram sangat. Masa kat meja makan sambil makan timun dia sibuk tanya. Semua dia nak tanya. Nasib saya mood baik nak melayan. Hehehe. Habis semua dia tanya. Saya pulak tanya. Seronok dengar dia bercakap yang masih tak jelas butirnya.

Ok. Sudah habis cerita sabtu yang bosan. Ehm. Inilah kerja. Mungkin saya tidak stress dengan kerja seperti kawan-kawan yang lain. Memang takde langsung beban kerja atau sibuk nak menjaga hati rakan sekerja. Cumanya sudah boring. Hari-hari kerja yang sama. Alhamdulillah, ada internet yang boleh menghubungkan saya dengan kawan-kawan. Kalau tak mahu mati kutu. Hehe.

Saya buka rahsia. Ehm, jangan ingat saya di London seronok sentiasa. Memang la seronok kalau tengok saya hujung minggu adakala pergi car boot. Shopping. Kemudian merasa jalan-jalan di sini. Apa yang saya tunjukkan hanyalah sedikit keseronokan sahaja.

Banyaknya adalah pengorbanan bila berjauhan dengan keluarga, kawan-kawan dan negara sendiri. Ya, itu yang saya jarang tunjukkan. Itulah pilihan saya dan juga harga sebuah pengalaman. Esok lusa saya tak tahu rezeki yang Allah nak beri. Jadi sementara peluang yang datang ni diperoleh, saya manfaatkan dengan sebaiknya. Soal rindu saya simpan dalam hati diam-diam. Sampai masa saya akan pulang ke pangkuan yang tersayang. Eceeh. Sabar-sabar.

Hari ni kakak saya selamat melahirkan anak yang ketiga. Alhamdulillah, selepas keguguran kembar tahun lepas. Dia selamat melahirkan bayi perempuan yang bernama Nur Aina Nazira.

Tahniah akak sekeluarga. Balik saya nanti anaknya dah pandai berjalan. Takpalah, nanti mak lang pergi car boot. Mak lang cari gaun untuk sayang.

Wassalam.


No comments: