Monday, June 29, 2009

Sumpah..Menakutkan..

Assalamualaikum wbt

Hari Khamis lepas saya ditugaskan ( baca:menggantikan) kak ct ambil anak-anak di sekolah. Haaiikkk. skema jer ayat. Kak ct tak dapat ambil sebab dia temankan Syakirah ke Islamia School. Dia kan dah nak jadi a
nak dara sunti. hihi. Nak masuk sekolah menengah la. Senang cerita. Ok. Bukan tu cerita penting entry kali ni.

Ceritanya begini ya. Sebelum tu tengok gambar dulu. Weeee..

Eksyen tu posing.

Boleh la sesapa nak panggil jadi model iklan eskrem..

Tadaaa. Nak ke..?

Ini saya punya. Hehehe.

Balik dari sekolah, saya beli aiskrim kat tepi jalan. Maryam tak minta pun. Saya yang nak makan. kui. kui. kui. Sangat sedap. Bukan perisa vanila. Tapi susu. Sesiapa yang memang tak suka susu. SILA DIAM.

Jadi nak pendek cerita. Saya suruh dia letak sprinkle. Sebab kat rumah pun memang selalu buat macam tu.

Lepas aksi di atas, Maryam pun start makan aiskrim. Baru sekali jilat je dia dah mengadu gatal mulut. Saya kata kenapa. Dia dah gelisah sambil tunjuk lidah. Saya pun hairan. Apasal pula makan aiskrim gatal mulut. Takkan elergic susu kot.

Sambil tu saya cepat-cepat menuju ke kelas Fatimah. Lepas ambil Fatimah, Maryam dah mula nak menangis. Lagi bertambah hairan. Terus dia tak nak aiskrim tu. Jadi habuan Fatimah la. Bila Fatimah makan ok je. Sedangkan Fatimah lagi teruk elergic dia.

Yang saya ni dah gelabah. Suara maryam dah start bunyi macam orang susah bernafas. Mati saya kalau jadi apa-apa kat sekolah. Saya cepat-cepat sua air suruh dia minum.Masih jugak tak jadi apa.

Dalam duk hairan tu kami mempercepatkan langkah nak kejar bas. Takut jadi apa-apa kat Maryam. Dalam hati memang tak henti-henti doa. Jangan la jadi apa-apa dengan dia. Sambil berjalan bagi
lagi air. Mana tahu boleh lega ke.

Muka budak makan aiskrim tapi tak habis.

Sampai stesyen bas. Maryam masih lagi kegatalan. Saya dah panic tapi tak tunjuk. Suruh Maryam relax. Saya periksa tekak dia. Kot-kot bengkak ke tak. Ok, alhamdulillah. Takde apa-apa.

Dalam kes alergik ni, kalau dah sampai bengkak di kerongkong sehingga sukar bernafas, boleh bawa kepada kematian kalau tak segera di beri rawatan. Waaaa, tak molah jadi dengan saya. Takut oooo..

Sambil tunggu bas. Fatimah menikmati aiskrim tu tanpa menunjukkan apa-apa yang pelik.
Tiba-tiba. Nah, inilah puncanya. Fatimah tunjuk ada serpihan kacang tanah melekat kat sprinkle tu. Patut la Maryam gatal. Huhuu. Bila ingat balik. Memang bekas kacang dia letak sebelah dengan sprinkle dalam satu bekas. Jadi masa tukang jual tu bubuh sprinkle terkena la sebutir dua kat aiskrim Maryam.

Nasib Fatimah perasan. Kalau tak habis dua-dua gatal. Lepas tu saya buang semua sprinkle dan fatimah sambung balik makan. Dah separuh jalan nak sampai rumah, Maryam saya tengok dah ok sikit. Siap boleh nyanyi suka hati lagi. Fuhh, sabar aje.

Tapi saya tetap risau jugak. Sampai je rumah terus bergegas ambil ubat alergik dan suap Maryam makan. Tak lama je terus dia ketiduran. Saya ni punya la panik lagi, siap suruh Fatimah periksa setiap lima minit
. Maryam bernafas ke tak. Huhu.

Alhamdulillah, takde sebarang kejadian yang buruk berlaku. Memang menakutkan betul saya. Sebab kalau tengok kes alergik yang serius memang boleh membawa kepada kematian. Nauzubillah.

Wassalam.

4 comments:

AshAnas said...

waa, takutnye alergik diorang... mmg 1 family ke alergik kacang?

fazlinil irma said...

ehm..akhi fauzi ada hayfever..
anak2 kecuali syakirah mmg ada alergik..paling kuat dgn peanuts..
LANGSUNG tak boleh makan..
ateh susu..maryam kekacang..
tapi makin besar dorg dah ok..
skrg la masih berjaga2...

majdina said...

comelnye maryam! rindunya budak2 ni , dah lama tak ke london..

fazlinil irma said...

dina..
semua dah makin membesar(tapi tak gemuk je..hihii)..
datang la rumah kalau jalan2 kat london ye...