Friday, June 26, 2009

Poskad London Bukan Untuk Di Jual

Assalamualaikum wbt

Semalam sambil-sambil rehat saya membelek poskad yang saya beli sepanjang berada di London atau berjalan di UK. Banyak juga bila dibelek semuanya. Hihi. Suka la pula bila tengok satu-satu. Alhamdulillah, Allah berikan keizinan untuk saya bertadabbur alam-melihat, berjalan, mentafsir alam semesta ini dengan penuh rasa kesyukuran.


Dalam banyak-banyak tempat di atas semua saya dah pergi. Eceeh, ye la tu. Tak la. Saya belum sampai lagi Trafalgar Square, St Paul's Cathedral dan Tower of London. Yang lain semua dah sampai. Best...! Eceehh.. Saja je. Nyampah...!


Dalam dok syok belek poskad dengan ambil gambar. Tiba-tiba keluar idea. Ting..Tong..Heii, apasal idea keluar bunyi ting tong. Eh.. silap. Masa tu posmen datang rumah. Nak suruh buka pintu ambil parcel. muahahaa. Idea kalau keluar dia timbul tanda soal atas kepala kan. Hihi. Ehm, mula la timbul idea nak jalan-jalan. Haaiisshh, bibik ni. Tak habis-habis dengan jalan-jalan. Yolaahh, kang balik Malaysia orang tanya dah sampai tak London Eye. Dah pergi belum Trafalgar Square. Dah pergi belum bla... bla... bla... Tiba-tiba saya jawab 'TAK PUN'. Laaa, malu seyh nak jawab tak. Penat-penat kerja jauh dari Malaysia. Tiba-tiba jawab tak. Haiyoooo. Malu la weyh. Malu. Malu.

Biar balik Malaysia nanti, kalau orang tanya. Saya akan jawab, Alhamdulillah, dah pernah sampai. Sambil menunjukkan gambar dalam laptop. Eceehh. Korang tak yah tunjuk. Tengok dalam Facebook ada, dalam Friendster ada, dalam blog ada. Siap merepek dan membebel lagi. Haiyooorkk, macam mak nenek. Dulu dalam Fotopages ada. Kat mana yang takde. Hihi. Ini saya nak tunjuk kat saudara mara yang tak ada internet kat rumah. Kat anak murid kat sekolah. Kat anak saudara saya. Lagi buat saya berangan. Konon nak buat buku. Perjalanan seorang bibik di UK. Kah Kah Kah. Mantap betul bibik ni kalau bab berangan. Kui... Kui.. Kui..


Dah. Sudah. Mana ideanya. Suka membebel dalam blog sendiri tau. Hihihi. Beginilah cara bibik menghabiskan masanya sebelum tidur. Ok, ideanya ialah.. Jeng Jeng..Jeng...

Saya nak berjalan ke semua tempat yang ada dalam poskad di atas dan mengambil gambar sejibik seperti yang ada dalam poskad tu. Amacam, best tak idea saya. Ngeh.. Ngeh.. Ngeh.. Ya, nampak macam mustahil je kan. Memang mustahil la kalau nak ambil gambar dari udara. Apa ingat saya ni bakal isteri Prince William ka nak minta helikopter untuk ambil gambar. Amboiii, bagi contoh Prince William. Apasal tak bagi contoh isteri Polan bin Polan. hihi. Aiseyyy, duduk London apa kelas bagi contoh bakal isteri Polan bin Polan. Ayat mahu glamer..! Blueekk. Muntah kucing dengar.

Ok. Itu idea saya. Entah boleh pakai entah tidak. Belum dibincangkan lagi dengan geng-geng jalan saya. Ecece. Ada geng
jalan-jalan ye bibik. Hihi. Ada. Baru ditubuhkan. Insyaallah, kalau idea ni diterima dan boleh dipakai. Yahooo la saya. Moga-moga idea ini dapat dilaksanakan. Bukan untuk tujuan suka-suka atau jalan-jalan semata-mata. Yang lebih penting mengambil ilmu dan pengajaran di setiap tempat yang dituju. Semoga ianya bermanfaat untuk diri sendiri dan juga orang lain. Insyaallah.


Poskad ni di beli masa saya di Snowdonia. Nama tempat ni ialah Bodnant Garden. Sangat cantik. Kalau jalan-jalan tak ubah seperti berada di zaman Inggeris dahulu kala. Tengok. Tengok. Berangan tak habis. Tak percaya. Tengok gambar di bawah. Hihii.

Tengok. Putera raja sedang mengusyar puterinya dari atas. Eh.. Tak sedap la ayat. Ehm. Haa. Puteri raja sedang bersiar sambil ditemani oleh putera raja yang gagah perkasa. Kah kah Kah. Silalah gelak beramai-ramai. Berangan tak ingat dunia. Sebenarnya kami ( saya dan jurufoto. Eceh, sumpah berlagak diva..!) tak perasan pun ada lelaki kat atas. Bila dah transfer dalam laptop barulah nampak. Hahaha. Tu yang boleh jadi ayat berangan. Ntah mamat mana yang sesat. Eh, mana pulak dia sesat. Tu kan tempat awam. Suka hati dia la nak jalan. Dan gambar mamat ni bukannya setakat satu je. Ada dua lagi. Kerana penulis memang tak pernah menghadkan diri untuk terus berposing. Ngeeee.



Alhamdulillah. Saya diberi kesempatan untuk melihat dan berjalan di Nottingham semasa Kak Ct sekeluarga pulang bercuti di Malaysia. Seronok sampaikan saya dengan beraninya berjalan sorang-sorang di bandar Nott mencari istana dan patung Robin Hood.



Poskad ni baru lagi. Masa kami bercuti di Lake District. Subhanallah. Tak terucap dengan kata-kata sahaja. Pemandangan di sana sangat cantik. Bukan sahaja ketika naik kereta tetapi dari bilik tidur yang kami menginap pun dah terbentang pemandangan tasik yang sangat menakjubkan. Err, penggunaan sangat itu memang betul. Bukan dibuat-buat untuk menaikkan rasa teruja pembaca. Hihi. kalau diberi peluang untuk ke sana lagi. Saya TAKKAN MENOLAK. Eh, bukan sebab nak cover gambar yang dah TERdelete tu ka. HAHAHA. Syooohh.. DIAM..!


Inilah beg yang menyimpan semua poskad dan pamplet yang saya ambil kalau berjalan ke mana-mana saja. Pamplet dah memang sedia maklum FREE. Ambil sajalah. Cuma poskad je la kena bayar. Kadang-kadang ( baca : SELALU ) dengan rasa tak malunya minta diskaun bila beli poskad. Hihi. Memang dasar melayu TIPIKAL. Suka main tawar harga. Ikutlah. Bukan selalu dapat diskaun pun. Kalau rezeki saya baik. Dapat. Selalunya TAK. Alasan dia dah murah sangat banding dengan tempat lain. Tapikan, bila saya fikir balik. Kalau saya beli dekat perempuan MEMANG TAK DAPAT DISKAUN. Tapi kalau beli kat lelaki SENANG-SENANG dapat FREE. Satu je pun. HAHAHA. Nampak gayanya. Saya kena bijak memilih penjual. Kah Kah Kah.

Ok. Saya ada sesuatu yang nak dikongsi dengan anda. Teruskan membaca entry yang terkini. Sapa lambat rugi. Siapa yang tak berminat, sila diamkan diri anda.

Saya Sayang Kamu.
Wassalam.

2 comments:

Ummi Shira (AshAnas) said...

balik m'sia leh la wat poskad album kan...

Fazlinil Irma said...

shira..
ehm..kalau buat poskad album..x tau la berapa banyak album nak kena beli..
untung kedai..bankrup akak..hihii