Tuesday, October 25, 2011

Assalamualaikum wbt.


Siapa terasa tak payah angkat tangan. Saya yang terasa pun tak angkat tangan.


Yang atas tu takde kena mengena dengan saya sekarang. Masa depan. Insyaallah.
Macam saya masa kecik dulu, abah yang ajar ngaji.
Sampai nangis-nangis selagi tak betul bacaan.
Takut sangat. Malu sebenarnya. Sebab suara abah mengaji satu kampung boleh dengar.
Alhamdulillah, bila besar ni mak pula ambil alih. Perbaiki bacaan bila ada kelapangan.


Ahaaa. Ayat warna pink tu memang kena dengan saya.
Sangat kena dengan batang hidung sendiri.
Dush...
Serasa saya kebanyakan budak asrama bila balik rumah, memang kerjanya cover tidur.
Konon masa duk asrama tak cukup tidur lah kan. alasan.
Bila dah makin besar, perangai ni berkurangan.
Makin tua dah ada anak rasanya tak de la sampai tengahari kan.
Paling lewat pukul 8 dah masuk dapur buat sarapan.
Pssstt... kes saya boleh dikecualikan la ye. Biasanya saya akan berjaga buat kek.
Lepas Subuh baru saya tidur. ~lalalaa~


Ini ujian Allah pada kita hambaNya. Terutama perempuan.
Dari pemerhatian saya, ada orang dia belajar ilmu agama nun sampai jauh ke Timur Tengah sana.
Bila balik Malaysia. Bekerja. Berubah. Terpengaruh dengan persekitaran.
Ada orang belajar di negara Barat. Amerika. England. Australia.
Balik Malaysia, masya Allah. Ilmu dan peribadinya kalah orang yang belajar di Al-Azhar.
Maaf andai ada yang terasa. Ini kenyataan.
Bagi saya, ilmu bukan hanya untuk mendapatkan kerja yang baik.
Pentingnya untuk diamalkan dalam kehidupan.


Bagi saya payah tu sebab banyaknya pengaruh semasa.
TV. Radio. Internet. Paling besar ---> Facebook.
Tak yah kata orang. Saya pun sama.
Alasan. Sat la. Kejap je.
Lama-lama dah habis 1 jam dari masa azan Zohor kedengaran.
Bila tengok TV pun macam tu jugak.
"Ala best la plak adegan ni. Kejap-kejap."
Kejap punya kejap dah pukul 8. Baru la terkocoh nak ambil wudhuk.


Allah akbar. Sungguh. Allah bagi masa kat kita cukup 24 jam sehari.
Untuk kerja. Rehat. Dan ibadat. Saya yang tak guna sebaiknya.
Bila dah membazirkan masa, mula la kesal.
Pastu terbit dari mulut. "Sat ja dah nak habis setahun."

Muhasabah diri.

3 comments:

Eliss said...

eliss dulu2 pun duk asrama jugak. memang tu laa tabiatnya, bangun tengah hari alasan konon duk asrama tak cukup tidur, byk stay up utk study..hahaha

eLLy said...

hurmmm memang sattt ja dah habiss

Asmara said...

SubhanaAllah.. terasa la pulak kat diri sendiri. boleh berejam mengadap komp dalam sehari. Thanks Irma, tapi mudah2an ilmu yg maklumat yg diperolehi dr internet dpt digunakan sebaiknya. InsyaAllah..:D