Tuesday, October 25, 2011

Iskk.. Rupanya korang ni adik beradik jugak ye.

Assalamualaikum wbt.


Minggu ni saya takde tempahan pavlova.

Cuma saya nak buat sebab dah janji dengan pemilik Yumi Bakeri nak bagi dia rasa.

Dia tanya saya duk beli kotak dan papan alas banyak untuk apa.

Saya bagitahu kotak dan alas papan untuk letak pavlova.

Dia tanya, 'apa tu?'

Saya pun jawab,' prom.. prang.. prom.. prang ------------ > its a dessert.'

Korang pun dah tahu kan.

Sejak hari Ahad saya buat sebiji. Bila dah masak dia tak jadi macam selalu saya buat sebelum ni.

Bila dah masak. Dah sejukkan. Kulit dia masih lagi melekit dan tak nak garing. Bila saya check bahagian dalam dia masih lagi berair.

Puas saya fikir kenapa. Ya... KENAPA...!!!!

Geram ok. Tak pernah pun sebelum ni dia buat perangai.

Saya tengok balik resepi. Kot saya salah atau terkurang letak bahan.

Betul je semua. Takde derhaka kat mana.

Saya sedih. Sedikit tertekan jugak. Saya masih tak jumpa kat mana punca.

Saya masih mencari sebab dan punca melalui pembacaan.

Baca. Baca. Baca. ---- > TAK JUMPA...!!!

Sampailah hari ni. Petang ni secara tepatnya. Bila saya Google lagi pasal meringue.

Saya jumpa artikel ni. Aaaarrghhhh... Rasa nak menjerit je tau.

Rupanya faktor cuaca pun main peranan jugak.

Making meringues on a humid day Try and avoid this if possible. The sugar in the meringue attracts moisture and makes it chewy. It may take longer for the meringue to bake and dry out in the oven, too.
Artikel penuh baca di sini.

Bagi sesiapa yang menghadapi masalah yang sama dengan saya. Jadi sekarang korang tahu lah sebabnya apa kan.

Tu sebab saya kata macaron dengan pavlova ni adik beradik.

Siapa yang buat macaron tahulah macamana jadi kalau bancuh macaron dalam cuaca mendung. Lembab. Hujan.



Sama rupanya dengan pavlova. Haiiishhh... cerewet jugak rupanya korang ni. :)

4 comments:

Lelord said...

x penah lg rasa pavlova ni...macaron penah dh rasa kat doha ni...huhuhu

AA said...

bru plan ngn kak fathiyah nk tempah before blk raya haji ni..huhu...boleh la kak kalo sy tempah..

eLLy said...

oh ade gak pantang larang nak wat pavlova nie ek

Travelog.my said...

baru2 ni ada sy buat cotton cheese cake..memang tak naik. selalunya naik tp hari tu tak naik. bukan sebiji, tapi 3 biji.. penat. mungkin ini juga sebabnya