Tuesday, May 17, 2011

Cerita Pejabat Pos. Bukan Di London Tapi Di Malaysia.

Assalamualaikum wbt.

Petang tadi saya keluar ke Pejabat Pos Jalan Gombak untuk menyelesaikan urusan bil dan beli sampul Pos Ekspres. Pertama kali selepas balik dari London pergi ke Pejabat Pos, ada adegan lucu yang berlaku. 

Sampai sekarang bila ingat balik saya boleh senyum sorang-sorang sambil teringat adegan lucu di Pejabat Pos London. Baca sini

Begini ceritanya...

Sampai saja di Pejabat Pos, kan kena ambil nombor giliran. Saya tak pasti sama ada perlu menekan butang bil sahaja atau pelbagai. Jadi saya tekan kedua-dua sekali. Aishh, membazir kertas sahaja kamu ni Irma. Bila menekan, mata saya tak pandang ke arah nombor yang keluar. Dah dapat kedua-dua nombor saya mula kebingungan. Sedang duduk sambil memerhatikan skrin nombor giliran saya berfikir. "Aku nak pergi nombor yang mana satu?" 

Lama saya fikir. Sempat berjalan ke sana ke mari dalam Pejabat Pos. Tiba-tiba (jeng... jeng... jeng) saya terpandang kaunter Pos Laju, Pos Ekspress dan Setem. Saya tanya adik tu, "Assalamualaikum. Nak beli sampul Pos Ekspress kat mana?"

"Beli kat sini kak". 

Selesai urusan beli sampul Pos Ekspress sambung fikir balik. Nak bayar bil pakai nombor apa?

Malas nak fikir panjang. Tekan aje lah nombor baru. Kan senang. Boleh tahu terus nombor apa untuk bayar bill.  he heh.

Keluar saja nombor. 2344. Oooo ( 10 harakat) nombor ni ke. Baik. Baik. Saya tunggu nombor asal saya. 2332. Syukur belum terlepas. ~la la la~ ;)

Bila sampai giliran saya. Kakak tu terus jumlahkan kedua-dua bil saya. Saya dengar RM 584. Terus gabrah. 

"Eh, apasal banyak sangat kak? "

"Adik nak bayar bil ni kan ?". Sambil tunjuk jumlah bil Unifi. 

"A'ah. Saya nak bayar semua."

"Betul la dik. Jumlah sekali dengan bil air RM544."

"Oh (pendek je. takde harakat), saya ingat bil Unifi saja."

"Adik dengar berapa jumlah bil tadi?"

"RM584." Sambil sengih macam kerang segar. Dalam hati ketawa berdekah-dekah. Ha Ha. Silap der.

Sambil kakak tu selesaikan urusan saya kira duit. Satu. Dua. Tiga. Terus Saploh. Terus hulur duit.

Tengah duk sembang tanya itu ini. Kakak tu hulur duit RM50. Haiisshh, silap lagi. ;P

Tak lama kemudian kakak tu hulurkan duit baki. Saya ucapkan terima kasih. Lepas masukkan duit dalam beg, dengan slumber saya nak balik la. Elok je  nak pusing. Kakak tu tegur.

"Eh dik, tunggu. Sabar dulu. Akak tak bagi slip bil lagi."

Aduss. Malunya. Apa la serba tak kena petang ni. Nak kata tak baca doa keluar rumah. Tak henti saya baca ayat  kursi sepanjang perjalanan. Takut o dengan kes simbah asid sekarang ni.

"Ok, sekarang baru boleh balik." Sambil menghulurkan slip bil.

"Terima kasih kak. Assalamualaikum. " 

Alahai Irma oh Irma. Sambil berjalan keluar dari Pejabat Pos saya senyum tak habis. Terus teringat kisah Pejabat Pos di London dulu. Bluweekk. ;P






4 comments:

my-shopping2u said...

best kn kt sna... :) erm.. kak irma.. kte punye blog ni baru punya.. blog lama terpadan dgn sndiri... dh follow akak :) http://www.my-shopping2u.com

tia @ Ini Kisah Tia said...

hehee lebih ambik nombor ;)

deqlis said...

deqlis pun biasa amik lebih no.nie... deqlis akan kasik kat sesiapa yg deqlis rasa mcm nak cepat..hihi atau deqlis amik kadang2x deqlis letak atas tu balik...so siapa yg dtg leh laa amik no. tue..cepat sikit...

deqlis wat camtuh, sebb dulu pernah sekali ada org berikan no.dia kat deqlis...fuhh terus potong dekat 30 org...suka sangat2x...:) sebb tu deqlis pun wat gitu gak..

p/s: thanks kak irma deqlis dah email detail...dan nie entri khas
http://ellismelia.blogspot.com/2011/05/rezeki-menang-contest-kak-irma-di.html

Adzrien Shoppe said...

kalut sunguhhhh...