Friday, July 24, 2009

Aktiviti Cuti Sekolah

Assalamualaikum wbt

Malam ni malas nak menggoreng entry. Mood memang jatuh gedebuk. Ni pun bertahan sebab nak menunggu solat isya'. Selesai solat terus mahu tarik selimut. Penat lorr...

Malam ni kita layan gambar sajalah. Ini aktiviti semalam. Nampak sangat dah takde idea nak menulis. Semalam balik dari berjalan pun memang tak larat nak mengeluarkan entry. Hari ni kitorang tak keluar berjalan pun. Anak-anak saya biarkan layan tengok tv sampai tak sempat nak buat aktiviti bersama.

Saya pernah cakap, nanti kita datang bagi itik makan. Jadi sejak pagi semalam Maryam dah tuntut janji. Bila kita nak bagi itik makan. Selagi tak pergi selagi tu dia akan tanya. Bila tengahari semalam dia tak nak baca Iqra', saya pun cakap. Kita tak payah keluar lah petang ni. Waa, terus nangis.


Fatih pun nak bagi makan juga. Masa ni saya sebenarnya dah seriau dengan aksi anak-anak yang teruja macam nak terjun je dalam air. Mulut tak berhenti menyuruh. Carefull. Syakirah siap cakap. Nevermind, I can swim. Cewaaah, pandai kamu cakap..!

Aksi angsa yang dah kekenyangan. Sikit je dia makan.

Nampak gayanya rezeki kamulah itik. Dah angsa diet tak nak makan roti sangat. Hehe.

Masa ni itik banyak bermain di tasik. Tu pasal tadi ada angsa ja kat tempat biasa. Eceeh, cakap macam korang semua tau je kat mana tempat biasa. Haha. Malas nak terangkan. Ni memang entry malas. Hoho.


Comel tak kami?

Ya Allah. Ayat apakah di atas ini. Haha. Ayat meminta pujian kah. Err, sebenarnya ayat bibik yang tak tahu nak tulis apa. Tapi masa gambar ni diambil, anak-anak memang sporting. Terutamanya Fatih. Bila kakak-kakak dia angkat tangan, dia pun dengan sendirinya angkat juga. Fatih memang anak yang bijak. Atau.. Fatih dah tak malu dengan kamera. Hihi. Senang bibik lepas ni.

Makin besar makin manja pulak anak yang saya jaga ni. Sapa lagi kalau bukan Fatih yang bijak. Sekarang mulutnya dah semakin bijak bercakap. Tadi masa ummi dia bercakap dengan kakaknya di telefon, sibuk dia mengajuk setiap patah perkataan yang diucap oleh kakaknya. Pandai dia. Kalau saya sibuk mengemas, nanti datanglah dia sambil mulut bertanya. Ini apa? Tak pun kalau ada sesuatu yang menarik perhatian dia, mulalah mulutnya sibuk bertanya. Ada gaya nak jadi becok ni. Haha.

Sekarang ni pantang je saya takde depan mata dia, mulalah dengar mulutnya menyebut nama saya memanggil. Selagi tak sahut, selagi tulah dia cari. Bila saya memasak di dapur, nanti datanglah dia mengendeng kat kaki sambil tersenyum. Bila ditanya nak apa. Terus berlari ke depan ruang tamu. Tak lama kemudian, datang balik ke dapur. Kalau saya di bawah menggosok baju, sesekali saya akan memanggil dia di atas. Terus cepat-cepat dia turun menjenguk saya dari tangga. Hai, kamu buat saya semakin sayang dengan keletah dan panjang akal kamu Fatih.

Ini aksi Fatih semasa makan blackberry. Dalam perjalanan ke tasik tu, ada pokok blackberry yang tumbuh liar sedang seronok mengeluarkan buahnya. Nampak gaya ummi kena ajak abah bawa Fatih petik blackberry tahun ni. Suka sungguh dia makan sampai berebut dengan kakak-kakaknya. Tak tahannya buah ni, dia banyak duri. Sakit jugalah kalau dah terkena.

Aksi anak-anak sedang menikmati blackberry. Terus dari pokok. Hehe. Lain kali kena bawak air nak basuh buah dan tangan. Buah ni bila dipegang jus dia sampai merah tangan dibuatnya.

Inilah rupa blackberry dari dekat. Rasanya masam-masam manis.

Saya suka gambar ni walaupun Maryam dalam keadaan tak bersedia dan Fatimah terpejam matanya. Tengoklah aksi Fatih. Melentok..

Ni nak promote anak orang ka? Haha. Mana ada. Marah kang ummi dia. Hihi. Ini adalah salah satu shoot yang saya suka ambil kalau jumpa corak-corak abstrak. Nampak clear je object dengan background. Semua ni saya belajar dengan Photomama secara tak berbayar. Kalau jadi ahli mahunya lagi cun gambar. Hihi. Bila ntah nak jadi ahli.



Habis. Pheeewww. Tengok. Takde mood pun entry panjang juga. Bibik ni memang tau. Nampak sangat ikut mood. Hoho. Mood lepas solat dia dah ok. ekeke.

Wassalam.

7 comments:

Marsha~ said...

putih melepak itik tu... huhu.. sedapnye blackberry tu.. dulu ms ke UK nak try makan, tapi lupe pulak.. cis

fazlinil irma said...

marsha-maknanya kena datang lg tu..hihii

iu @ wid said...

uish... anak2 reramai ni...susah x nk jaga..??? ehehe

fazlinil irma said...

iu- ehm..biasalah..4 org 4 ragam..tp dah kenal ragam masing2, alhamdulillah..

ni semua proses pembelajaran sebelum ada anak sendiri nanti..hihii

AshAnas said...

mesti kak ema akan rindu bangat kt diorg lps balik m'sia nnti kan...

fazlinil irma said...

shira- dah tentu..hari2 dok ngadap depa. dok layan kerenah depa.

kalau ikutkan mmg nak je keja sini. tp jauh sgt. huhuu

Irma Rizal said...

hii irma..
cantik itik tu kan..putih bersih..
fatih pun cute la..
geram tgk dia mkn blackberry tu..
irma nak blk malaysia dah ke?