Saturday, July 18, 2009

Drama Bersiri Nur Kasih

Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah. Semoga kita semua berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah swt.

Baru selesai menonton drama bersiri Nur Kasih sambil melipat kain. Dua kerja dalam satu masa. Takde la saya tercongok menonton tak berkelip-kelip. Ouh, itu zaman kan dah lama ditinggalkan. Kadang(baca-selalu) tu sampai kena marah dengan mak. Cerita dah habis tapi kain tak jugak habis-habis dilipat. Haha. Sekarang kain habis lipat dulu cerita tak habis-habis lagi. Terbalik kuang betul. Eh, tak la. Sekarang nampaknya saya dah bertambah cekap melipat kain. hehe. Perasan betul. Tengok tv sekadar nak tahu jalan cerita saja. Asal paham. Takde la dibelek handsome ke tak hero. Comel ke tak heroin. Bukan apa, minggu depan boleh tengok lagi. ekeke. Ini hero kedua yang saya suka melakonkan watak lelaki baik selepas Zul Yahya dalam Cinta Madinah. Haaiii.. Cair sekejap. Berangan nak lelaki macam tu dulu. Lawak betul bila ingat balik.


Saya tahu ramai yang menunggu-nunggu kesudahan cerita ini kan. Sabar, sabar. Panjang lagi cerita ni. Ada 26 episod kesemuanya. Huhu. Tak lama. Pejam celik dah habis. Lepas tu ada lagi cerita lain. Kalau takde pun, hidup perlu diteruskan jugak. Ini sampingan sahaja. Ewaah. Pandai la kamu ye.

Duduk London tengok cerita melayu. Apa kes. Haha. Bagi saya menonton tv ni sekadar nak mengisi kebosanan pada malam hari sambil melakukan aktiviti lain. Contohnya menulis entry, menggosok atau melipat baju dan kemas bilik. Kenapa tak nonton cerita lain? Ehm.. kalau cerita inggeris atau korea saya kena berikan tumpuan sepenuhnya. Kalau tak mahu satu habuk pun saya tak paham. Tak ke rugi. Hehe. Bijak tak saya?

Lagipun drama-drama melayu sekarang banyak dan best. Ramai yang sudi menguploadkannya di youtube. Cumanya kena sabar la sikit. Takkan la tengah-tengah tayang dah nak suruh kawan tu upload. Mahu tak hangin. Saya pun ada sedikit hangin baca komen-komen manusia yang tak sabar. Nak je balas. Kawan tu bukannya dapat gaji upload cerita. Lagi la nak ucap terima kasih. Tapi orang lain yang faham komenkan untuk saya. Haha. Eh, kalau la saya ada akaun Youtube, mesti semua drama melayu ada komen saya ucap terima kasih sebab sudi upload cerita untuk kami. Sebabkan saya ni tersangatlah PEMALU maka ucapan itu hanya melayang di udara sahaja. HAHAHA. Cepat. Cepat lesing bibik ni sikit. Tak percaya. Siapa yang jumpa pertama kali dengan saya tau lah camana saya. Hoho.

Dah sambung balik cerita. Melalut sahaja.

Ehmm, bukan takde yang sangat bagus. Tengah-tengah cerita tu ditayang dia dah upload. Memang ekspress. Sebab dia tahu ramai yang tunggu dia upload siri tu. Lagi-lagi kami yang di overseas ni. ekeke. Dah la internet berdesup. Hehe. Memang takde la nak sekat-sekat. Iklan jauh sekali la kan. Kalau uploader yang pandai tu memang takde punya iklan. Yang baru berjinak-jinak je dia masukkan sekali iklan. Tu pun seciput ja. Lama-lama dia dah pandai. Takde dah iklan.

Apasal saya tak tengok kat website TV3. Ehm. Saya dah lupa username. HAHAHA. Bila nak buat lain susah la pulak. Saya ada satu je akaun email. Jadi dia detect ada user yang guna akaun tu yang mana sayalah. Hoho. Jadi malas nak garu kepala. Tunggu aje orang upload kat youtube. Lepas tu sekarang catch up tv series pun dah tak upload cerita. Owner dia sibuk nak exam final yang mana saya dah boleh agak sapa pemilik dia. Jeng... Jeng.. Jeng....

Err.. Saya rasa cerita Nur Kasih ada sedikit persamaan dengan filem Perempuan Berkalung Sorban. Tak la seratus peratus sama. Sedikit sahaja. Apa pun kita tunggu kesudahan cerita. Tak pun korang boleh tengok kat youtube cerita tu. Then, buat perbandingan sendiri. Best cerita tu. Tak rugi tengok. Eceehh, promote lagi. Hehehe.

Habis cerita Nur Kasih.


Berita terkini dari Battery Road Hospital, Greenwich- Alhamdulillah kami semua semakin sembuh. Cuma ada sedikit batuk-batuk dan selsema yang belum pulih sepenuhnya. Nasi belum berjaya masuk ke dalam mulut lagi. Haha. Tak lalu. Tekak ni masih lagi terasa loya. Erk, macam orang mengandung la pulak.

Menurut bicara Dr Siti Fazilah ( jangan marah eh kak ct. Ini berita terkini. Haha) pagi tadi di ruang dapur rumah kami (lokasi kena tepat) terdapat kes yang lebih serius di Eltham yang mana menurut sumber yang boleh dipercayai (err, pemberita lupa daa siapa yang kak ct bagitau tadi. ngeh ngeh ngeh) terdapat pesakit yang mengidap selsema babi ini mengadu yang sakitnya MEMANG SEPERTI NAK MATI. Wohooooaaaaa. Haaiiipp. Ini berita ka apa ni. Ayat langsung bercampur-campur. Kah Kah Kah. Sangat dasyat.

Ini bermakna sakit yang saya hadapi ini adalah sedikit sahaja berbanding yang sebenarnya. Errmm, tapi saya tak tahulah kan. Orang putih. Sakit sikit dah kata macam nak mati. WALLAHUA'LAM. Tak baik menuduh. Kalau betul macamana. Hanya yang melihat sahaja mengetahui. Kalau saya sendiri tengok boleh la nak bandingkan apa yang saya rasa dengan mereka rasa. Ini saya sorang-sorang dalam bilik. Sesak nafas pun takde siapa yang tahu. Alhamdulillah, Allah panjangkan umur. Apa yang berlaku merupakan ujian dan tanda kasih sayang Allah atas hambanya. DIA nak saya beringat dan berubah menjadi hamba yang lebih baik. Insyaallah.

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah.

Nasihat saya. Memandangkan wabak ini masih serius lagi. Ambillah langkah berjaga-jaga apabila berada di tempat awam. Kita tak tahu apa yang akan terjadi. Macam saya duduk rumah pun boleh dapat. Maka berhati-hatilah ye.

Sekian berita terkini. Hehehe.

Sedikit perkongsian ilmu yang saya dapat dari blog lain. Maaf, saya dah lupa sumber dari mana.

Maka benarlah ia merupakan tanda-tanda akhir zaman dan alam ini menghampiri ke penghujungnya. Sesuatu benda akan pasti mati dan musnah dan alam ini pasti juga musnah. Tanda-tanda kiamat kecil sudah ada kesemuanya, yang belum muncul hanyalah tanda-tanda besar. Ini adalah peringatan dan pengiktibaran kepada semua umat manusia supaya kembali kepada Islam yang sebenarnya.

Hanya orang yang benar-benar beriman akan memahami isyarat-isyarat ini. Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa dunia ini telah hampir akhir zaman bahkan Baginda mengumpamakan seperti seorang yang terlalu bongkok. Tentang fenomena alam yang terjadi dan penyakit-penyakit ganjil (seperti Coxsackie, JE, SARS, Selsema Burung dan kini Selsema Babi pula) disebutkan oleh Rasulullah SAW sebagai tanda-tanda qiamat.

Dari Ibn Umar Rasulullah SAW bersabda;

"Bagaimana keadaan kamu ketika lima perkara berlaku di kalangan kamu, dan aku berlindung dengan Allah dari terjadinya perkara itu kepada kamu atau kamu sempat menempuhnya. Tidak timbul kemungkaran di kalangan satu-satu bangsa melainkan mereka melakukannya secara terang-terang, akan timbul penyakit taun dan penyakit-penyakit yang tidak pernah ada terhadap orang-orang sebelum mereka (penyakit ganjil)".

Wassalam.

10 comments:

ummu said...

salam Irma.semoga musibah yang menimpa sebagai jalan kita mendapat pengampunan dan kasih sayangNya.amin

akak pun nampaknya kenalah ambil langkah berjaga2 juga

Fazlinil Irma said...

ummu masyitah..ya, betul kak. dunia sebagai saham untuk kita kumpul dan merasai hasilnya di akhirat sana..

ya, berjaga2lah..

Liz said...

cepat2 sembuh ye...

tanda2 awal hari kiamat mmg da ade..mcm ustaz kt mekah cakap, nabi penah bersabda "di akhir zaman, akan ada bangunan yang setinggi gunung berhampiran dgn kaabah."

skang pon da ade..takotnyaa

iu rf said...

byk btl cite dlm satu entry... kene besarkan biji mata bagi faham..hehehehe.. best2...

nk komen mana satu dlu ye..

oo nur kaseh tu.. mmm ape nk ckp td ye.. sy pun tgk cite ni kt tv3 je.. bile part iklan ..tarik la laju skett.. 26 episoddd????? waaa.. lamanyeee.. igt danak habis da....uwaaaa.. lamanyaaaaaaa menci2!! tak suke nk tgu lelamaaa...huhuhuhu


emm

ha.. alhamdulillah.. semua makin pulih.. moga2 sehat2 lah hendaknyaa..thanx share2 ilmu.. adiosssss

isya said...

huhuhhh... sedih la tgk citer tu . rasanya jarang ada citer melayu mcm nur kasih tu . skrip dia ok .

Ummi Shira (AshAnas) said...

mule malas nak tengok cite tu sbb slalu kena berebut tv ngn ashraf, mengalah la ngn dia... tp br ni blk tdo kt umah parents, tgk cite tu, diorg blakon kat UIA la... nxt week akn ku genggam remote control siap2...

kak, takut la tanda2 kiamat dh jelas kelihatan... bila turunnya nabi isa kembali ke bumi, maka bersedialah kita... masya Allah, nak pengsan rasanya....

Fazlinil Irma said...

liz- terima kasih..alhamdulillah dah sihat. tinggal batuk sj.

ya, kalau tengokkan dah byk tanda kecil yg dah ada..dah sampai masa kita beringat..

Fazlinil Irma said...

iu- inilah tempat utk mencurah bebelan..hohoo..

ehm..terasa lama sbb cerita ni seminggu sekali..tak sabar nak tunggu sampai habis..hehe

Fazlinil Irma said...

kak nana- a'a..skrg cerita melayu dah byk peningkatan..seronok nak tengok..

Fazlinil Irma said...

shira- kalau tak dapat tengok kat tv, kat youtube pun ada..

tak pun, daftar jd ahli kat website tv3 ;)

pandai pulak bibik ni ngajor..hohoo