Friday, July 3, 2009

Panjang Umur

Tengahari tadi seperti biasa, eh tak la. Ayat jangan menipu. Minggu ni sahaja la. Saya menghantar maryam ke nursery menaiki bas. Dalam perjalanan nak ke perhentian bas, saya rasa cermin mata saya tercabut di tengah. Sebabnya cermin mata saya takde skru. Entah tak tahu nak cakap camana. Sudah.

Tanpa membuang masa saya buka cermin mata dan letakkan atas bumbung stroller Fatih. Kononnya tak sempat nak baiki di tengah jalan. Nanti ketinggalan bas. Bila dah tertinggal bas, mesti tak sempat nak masuk ikut pintu pagar nursery. Kalau dah tak masuk ikut pintu pagar nursery, kena la buat muka bersalah hantar Maryam ikut pintu pejabat. Huh, sekolah di sini ( err, tak tahulah sekolah lain kan) sangat menepati masa. Pintu di buka jam 12.45 sehingga 1.00 tengahari. Lebih seminit kalau cikgu nampak ok la sempat dia nak buka balik. Kalau dua minit, alamatnya pintu pejabat la jawabnya. Kalau lambat ambil Maryam pun, cikgunya dah kekwat semacam je.

Ok. Sambung balik cerita cermin mata. Haaiiiyaa.. Bibik ni kalau merepek memang panjang.

Tanpa disedari, cermin mata saya terbang sebelah disebabkan angin yang bertiup sepoi-sepoi kurang asam. Nasib saya perasan. Rupanya terbang dan terjatuh di tengah JALANRAYA. Lagi dramatik dan suspen punya cerita. Dengan sederhana laju ( kawasan perumahan. Gila bawak 120km seminit) datanglah sebuah kereta yang dah lupa cap apa sipi-sipi nak langgar cermin mata saya.

Perrghhh... Saya tak boleh buat apa. Tawakkal je dalam hati, janganlah cermin mata saya dilanggar oleh sang kereta. Alhamdulillah, cepatnya doa saya termakbul. Tak sampai satu minit pun. Terus saya berlari tergedek-gedek ambil cermin mata di tengah jalan. Ouhh. Tentulah selepas melihat kiri dan kanan. Buatnya datang bas 380. Tak ke naya saya. Innalillah..

Kereta yang tak tahu cap apa tu pun terkejut barangkali melihat saya mengambil cermin mata sejurus kereta dia berlalu. Sebabnya dia berhenti di depan dan berlalu selepas beberapa minit. Agakan saya je lah. Entah ya entah tidak. Saja nak buat ayat bertambah mantap. Muahaha.

Makanya, selamatlah duit saya dari melayang buat cermin mata baru. Keh keh Keh.

Wassalam.

No comments: