Sunday, July 26, 2009

Sediakan Kaki Sebelum Berjalan

Assalamualaikum wbt

Semoga kalian berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah swt

Baru selesai solat isya' dan maghrib selepas pulang dari Central London. Penat sangat lebih-lebih lagi tang kaki. Masih lagi terasa lenguh berjalan seharian tadi.

Hari ni kami semua berjalan ke Natural History Museum dan Science Museum. Best. Memang 10 kali ganda lagi best dari Muzium Negara. Bukan mahu memperlekehkan apa yang ada di negara sendiri. Hakikatnya begitulah. Tak salah kalau saya katakan Muzium Negara hanya dilawati oleh pelajar sekolah sahaja. Sedikit sangat orang dewasa yang menghayati sejarah negara kita. Termasuklah saya. Selama hidup saya baru dua kali saya melawat Muzium Negara. Pertama semasa zaman kanak-kanak dengan mak sekeluarga. Kedua ketika menjadi guru pengiring para pelajar SRIK. Mahu pergi sendiri. Tidak pernah terlintas di hati.

Apa yang best sangat muzium di London sampai saya memperlekehkan muzium di negara sendiri. Bagus sangat ke muzium mereka?

Insyaallah, saya akan ceritakan tentang hasil lawatan saya dalam entry akan datang. Nanti anda boleh nilaikan sendiri.

Sebenarnya, saya juga berharap Malaysia mampu membina sebuah muzium yang menjadi destinasi tumpuan ramai bukan setakat pelajar sekolah sahaja. Mereka mendapat manfaat dan ilmu dari apa yang dipamerkan dan pulang dengan harapan esok mereka mahu datang lagi ke muzium.

Seronok melihat kanak-kanak menyukai sejarah negara sendiri sejak kecil.

Err.. tajuk tiada kena mengena dengan isi entry. Apa yang nak dikata. Kalau datang ke UK jangan haraplah nak bergaya dengan high heel dua atau tiga inci. Kalau jalan dengan saya, mahunya kena tinggal kat belakang. Hehe.

Jom jalan-jalan di London.

Wassalam.

No comments: