Thursday, July 9, 2009

Bukan Happy Farm Atau Barn Buddy

Assalamualaikum wbt

Sekarang hujan tengah turun renyai-renyai. Tak seperti semalam, hujan turun diiringi guruh dan petir. Jadi peluang ini diambil untuk bersantai sambil menulis entry baru. Ehm. Tak ada cerita baru pun. Sekadar mengisi masa yang panjang sementara menunggu untuk solat maghrib, isya' dan subuh. Ya, siang yang panjang menuntut pengorbanan masa dari dihabiskan dengan lena. Cukuplah sekadar lena yang sedikit tapi berkualiti. Dari lena yang panjang tetapi hanya dipenuhi dengan bergolek ke kiri dan kanan. Ceyh, penulis ni sebenarnya dah hilang nikmat tidur. Itu pasal ayat yang ditulis ada unsur-unsur kejelesan yang amat. Hihi.

Ok. Mari kita cerita pasal kebun. Ini bukan Happy Farm atau Barn Buddy seperti dalam facebook tu. Tanam pokok sehari dah keluar buah. Kalau betul memang bibik kerjanya tercongok la depan pokok tak nak orang curik. Haha. Best o, tanam pokok boleh curik. Mahunya hangin tuan punya kebun. Mana taknya, setiap kali tanam ada je yang kutip dulu. Haha. Lawak gila. Jangan marah ya wahai kawan-kawan sepermainanku. Kita main suka-suka je. Apapun saya ni takde la nak buat khenat kat pokok orang. Bubuh weed dengan bugs. Saya nak siram dan bubuh racun je. Biar points saya bertambah. Weee..!

Sekarang masa untuk lily pulak menghiasi taman. Ehm, tak pasti la pulak kat taman awam ada atau tak. Yang ni kak ct tanam dari tahun lepas. Tahun ni baru dia berbunga lebat.

Rasberry Yang Masam dan ada sikit rasa sabun.

Ehm, tak pasti la itu memang betul rasa rasberry atau tidak. Masam dan sedikit macam sabun. Atau saya je yang rasa macam tu. Hihi. Entah.


Rasberry di atas selamat masuk dalam perut saya. Ehm. Saya kurang minat la rasberry. Anak-anak yang saya jaga suka la. Takde pulak dorang komplen rasa sabun. Nampak sangat lidah saya ni makan belacan banyak. Hahaha.

Aha. Inilah pembantu tetap saya kat kebun. Tau dah kalau kat kebun kerjanya nak menyiram pokok. Tapi yang banyaknya bukan siram pokok. Siram lantai. Apa-apa ajalah sayang.

Gemukkan daun pudina ni. Ehm, memang menjadi. Suka bau dia tapi jarang guna. Kalau buat teh bubuh la jugak sehelai dua bagi bau mint. Mana larat nak minum teh hari-hari. Kami kat sini minum teh hujung minggu ja masa sarapan. Jadi daun pudina ni banyaknya disimpan bagi beku. Rasanya yang tahun lepas ada lagi. Hihi. Kalau mak ada dia suka la daun pudina ni. Dia akan masukkan dalam nasi minyak. Biar bau wangi.

Whooooaaa. Sapa yang geli cacing sure dah meremang bulu roma. Kah Kah Kah.

Ehm. Tahun ni aktiviti berkebun kurang rancak banding dengan tahun lepas. Akhi Fauzi pun jarang turun berkebun. Ada la jugak yang ditanam tapi tak banyak. Kak ct takde tanam bunga. Bibik? Saya tak minat la berkebun. Kalau setakat tolong bersihkan tu boleh la. Nak suruh tanam. Sampai masuk musim sejuk tak bertanam kot. Hihi. Berkebun dalam fb bukan main rancak, tapi realiti hampeh.

Wassalam.


5 comments:

Liz said...

pic atas sume ok..
smpai yg cacing tu..wehhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhheeeeeeeeeeeee..geli!!!!!

fazlinil irma said...

hahaha..dah agak dah ada yg geli..

_ciK ja_ said...

wah!!! cecantiknya..

alwarada said...

cacing tu coet je kan dibandingkan cacing yg keluar lepas hujan di mat3

fazlinil irma said...

alwarada- cacing kat mat3 cacing kampung..ini cacing bandar..hehehe